Proč spíme – recenze knihy

Proč spíme – recenze knihy

Může se zdát, že kniha o spánku je vcelku zbytečná, zejména pro mladší ročníky. Opak je pravdou! O spánku koluje plno mýtů, podobně jako v případě stravy, a přestože si to nepřipouštíme, následky jsou podobně devastační. Konečně máme i v češtině k dispozici poměrně obsáhlou, moderní a odbornou publikaci k tématu.

Kniha je asi pro ne-vědce trochu hůř stravitelná, ale pořád je psaná čtivým a srozumitelným způsobem. Nemusíte mít pokročilé znalosti medicíny, abyste vše pochopili. Autor některé věci vysvětluje možná až trochu moc podrobně, ale vše je polopaticky vysvětleno. Na řadě konkrétních experimentů a dat přesně vidíte, jak spánek funguje.

Kniha se neomezuje jen na líčení následků spánkové deprivace, ale poměrně obsáhle se věnuje také fungování paměti a soustředění, dotýká se také odpočinku, regenerace a metabolizmu. Mimo jiné se také dozvíte něco o snech a řadě dalších zajímavých témat. V knize najdete plno tipů jak svůj spánek zlepšit a čeho se vyvarovat.

Velmi pozitivně hodnotím vysokou odbornost a ozdrojování publikace. Rozsah je tak akorát, kniha je navíc rozčleněna do několika okruhů, takže jde normání číst.

Natvrdo řečeno, většina z nás spí špatně

Jedna z věcí, kterou bych vypíchnul, že ze sovy skřivana nijak neuděláte. Můžete někoho donutit změnit spánkový režim, například když musí pracovat na směny, ale dlouhodobě to má nevratné dopady na zdraví. Spánkový režim je částečně daný geneticky a neexistuje způsob, jak to změnit. Lze se mírně adaptovat, ale pokud jste typické sovy, hlavně se nezkoušejte přeučit na vstávání časně ráno.

V současné době je extrémně populární být workoholik a omezovat spánek, chlubí se tím třeba Babiš, Havlíček a řada dalších dříčů. Takže pro vyjasnění, pokud spíte 4-5 hodin, jste ráno asi tak svěží a mentálně výkonní jako po pár pivech. Jediná probdělá noc vám dokáže srazit IQ o desítky bodů. Je lepší o hodinu déle spát a zkrátit pracovní dobu, výsledky mohou být paradoxně lepší a výkony vyšší.

LED světla, včetně monitorů notebooků a mobilů, obsahují vysoké množství modré složky, která potlačuje hormon řídící usínání. Stejně tak je problematický kofein a alkohol. Sice často usnete vyčerpáním, ale kvalita spánku je velmi špatná a dopady jsou podobné jako u spánkové deprivace. Sklenka na usnutí fakt není dobrý nápad.

Špatný spánek nevratně ničí zdraví

Co je ještě horší, chronická spánková deprivace – kterou mimochodem trpí většina z nás – má na zdraví neuvěřitelně ničivé dopady. Poškozuje měkké tkáně jako svaly, omezuje regeneraci po cvičení či námaze, zpomaluje hojení po úrazech a především nevratně devastuje nervovou soustavu. Už nyní jsou potvrzeny souvislosti mezi nekvalitním spánkem a trvalým poškozením neuronů v mozku a narušením paměti. Nedostatek spánku také blokuje spalování tuků a přetěžuje oběhovou soustavu.

Chronická spánková deprivace v kombinaci s nekvalitním spánkem se po desítkách let projevuje podobně devastujícími účinky jako dlouhodobé kouření či alkoholizmus. Co je ale nejhorší, už jedinou probdělou noc prakticky není možné plně dospat a pouhý týden omezeného spánku už má nevratné dopady třeba na paměť.

Podstatné body, co si odnést:

– Nejde předělat sovu na skřivana a naopak, je to geneticky dané, nejde si zvyknout.

– Probdělou noc/spánkovou deprivaci nejde později dospat, ztráta odpočinku je nevratná.

– Více nocí s nekvalitním či omezeným spánkem po sobě má devastující vliv na psychické i fyzické schopnosti.

– Řídit silně nevyspalý či po probdělé noci je jako řídit ožralý.

– Chronická spánková deprivace (pod 7 h spánku denně) má trvalé a nevratné dopady na zdraví, včetně poškození mozku.

– Chronická spánková deprivace má podobně devastující účinky jako alkoholizmus, kouření či morbidní obezita.

– Bez pořádného spánku jsou trénink či dieta neefektivní, tělo neregeneruje a nespaluje tuky.

– Nedostatek spánku velmi silně omezuje schopnost učení a blokuje paměť.

– Nekoukejte do monitoru aspoň hodinu dvě před spaním.

– V ložnici mějte ticho a tmu.

– Nedávejte si domů LED světla, jejich světelné spektrum blokuje spánek.

– Nepijte alkohol, kafe, energeťáky nebo cokoliv s vysokým obsahem kofeinu aspoň 4-5 hodin před spaním.

– Pokud opravdu nemusíte, nepracujte na směny.

Napsat komentář