Obvyklé chyby u PR článků a tipy na zlepšení

V poslední době se mi sešlo větší množství poptávek po PR článcích. Některé jsem psal sám, část však dodali sami inzerenti. V následujícím článku je drobné zamyšlení nad pojetím PR článku a nad častými chybami.

Produktová fotografie podzimního aranžmá z květin a plodů na bílém pozadí
Kvalitní fotky mohou PR článek výrazně vylepšit

Jde o SEO nebo o prodej?

Na prvním místě si je třeba ujasnit, zdali chci pomocí článku prodat nějaký produkt, zlepšit brand, anebo jestli je účelem prostě SEO a získání tematického odkazu. V prvním případě je vhodné využít třeba recenzi či kvalitní popis produktu, jeho výhod a případně i slabin a jasná nabídka. V případě budování brandu mohu opět využít recenzi či psát o určitém problému, který daná značka a její výrobky řeší. Takový článek nepotřebuje odkazy anebo stačí prostě jeden na homepage firmy. Zajímavé tipy na různá pojetí PR článku hezky sepsal Drago.

Pokud chci SEO, pak článek nemusí obsahovat různé prodejní řečičky. Je mnohem lepší napsat normální a kvalitní článek a do něj vsunout vhodný odkaz. A to na konkrétní produkt vhodný k popisovanému problému, anebo na další relevantní a hodnotné informace na webu firmy.

Třeba Husquarna má poměrně obsáhlou nápovědu ke kácení. Je mnohem snadnější na ni odkazovat, než do textu nějak kostrbatě lepit odkaz na prodejní stránku motorové pily. Z odkazu na relevantní informace navíc na hony nečiší levné SEO.

Pravopis a stylistika obvykle kulhají

Většinu článků jsem dostal už napsanou. Údajně od copywriterů, ovšem na kvalitě to bohužel nebylo vidět. Prakticky u všech jsem opravoval čárky, typografii (mezery, pomlčky) a ve všech se našly minimálně 2-3 hrubky a několik překlepů, špatně vyskloňovaná slova atd.

Další obvyklý nešvar je vlezlý prodejní styl, který dělá ze zákazníka pitomce a vnucuje mu řešení či produkt způsobem, který už od začátku připomíná podomní prodejce hrnců. Náš výrobek je ve všem směrech úžasný, skvělý, levný a nechápeme, jak jste bez něj mohli doposud existovat!

Je hodně těžké napsat článek jinak a dobře. Tady se právě pozná zkušený copywriter od nezkušeného pisálka za pár korun. Za 30-40 Kč/NS a do zítra to v 99 % případů fakt nepůjde.

Jak poznáte levný SEO článek?

Většina z čtenářů tohoto blogu již jistě nějaký ten pátek na internetu funguje. Když uvidím článek s nepřirozeně skloňovanou a hojně opakovanou frází, třemi odkazy (z toho jeden na wiki) a textem v podstatě k ničemu, je to jasná známka zbastleného PR článku za účelem SEO.

Google jistě není natolik stupidní, aby podobný článek v mnoha případech také nepoznal. Kdo píše články na 1 NS a právě se třemi odkazy, navíc obvykle 2 na stejnou komerční firmu a jeden na wiki? Ve čtenáři sice podobný článek nemusí hned budit dojem zfušovaného PR, ale rozhodně mu žádnou radost neudělá. A to autoři kvalitních blogů a magazínů rozhodně nemají zapotřebí čtenáře prudit.

Jak to tedy udělat dobře?

V první řadě si musím ujasnit, zdali má článek prodat, zlepšit brand, anebo zlepšit odkazový profil. Pro první dva případy silně doporučuji podrobnou a seriózní recenzi, klidně i s nějakou tou výtkou. Působí to přirozeně a pokud to není vyloženě žvást, má to kýžený efekt. S odkazy na firmu bych to rozhodně nepřeháněl, bohatě stačí jeden. Gabka Koščová sepsala rozsáhlé tipy jak napsat PR článek, kde můžete nabrat další inspiraci.

Pro SEO je naopak nejlepší napsat delší a informačně hodnotný článek. Jde především o relevantnost textu k odkazu, nikoliv o prodej výrobku! Proto je také důležitá znalost oboru, kdy je autor textu schopen poskytnout skutečně užitečné rady, tipy a odkazy na relevantní a důvěryhodné zdroje. Nebojí se zmínit nevhodné užití výrobku či služby a nesnaží se prodat za každou cenu, nabízí více možností, třeba i zadarmo.

Pokud jsem odborník, ale neumím psát, vždy si můžu najmout někoho na přepsání textu do spisovné a čitelné češtiny. Já si třeba najímám korektorku pro články v angličtině, která mi opraví gramatiku i stylistiku. Když si necháte články napsat, vždy jasně definujte, co konkrétně chcete, a poskytněte odkaz na relevantní informace k problematice. A ne, odkaz na váš produkt bez popisku fakt nejsou relevantní informace!

Textaři nejsou multifunkční odborníci na vše od zdravé výživy až po hydraulické zvedáky! Když jim necháte volnou ruku a zabijácký termín, výsledek je zpravidla výše zmíněný paskvil, který kombinuje vnucování s obecnými žvásty. Kvalitní článek má výhodu i při získávání odkazů, takže jeho SEO efekt bude ve výsledku mnohem větší. Nejen díky přirozenému a dobrému obsahu, ale také díky příchozím odkazům. Na jednostránkový povrchní žvást rozhodně nikdo odkazovat nebude!

Fotky táhnou

Co si budeme nalhávat, dobrá fotka zaujme tisíckrát snadněji než sebelepší nadpis. Není na škodu do článku umístit alespoň 2-3 kvalitní fotky, přidat nějaký nákres či návod. Dobře to vypadá a posune to kvalitu článku o řád výš. Na mikrofotobance dnes koupíte špičkové fotky i pod 20 Kč za kus. I toto je součást obsahu, na kterou se nesmí zapomínat!

Dobré PR i SEO něco stojí

V posledním roce jsem se setkal s rozpalem v ceně od 200 Kč za publikaci až po více než 1000 Kč. I dnešní SEO experti a uctívači content marketingu uznávají, že je lepší mít jeden dobře cílený odkaz z kvalitního webu, než deset odkazů z nekvalitních PR webů. Takový odkaz obvykle nezískáte lacino. Pokud máte hluboko do kapsy, nebojte se nabídnout opravdu kvalitní guestpost článek se zpětným odkazem. Já osobně bych po takovém článku hned skočil – čtenáři dostanou dobrý článek, provozovatel magazínu si ušetří práci a inzerent má kvalitní odkaz bez vynaložení peněz.

4 komentáře u „Obvyklé chyby u PR článků a tipy na zlepšení“

  1. Získat takový hodnotný backlink je určitě lepší než několik článků z PR farmy. Problém ale je, že získání takového odkazu nemusí být „na tuty“ a klient vyžaduje odvedenou práci v určitém rozsahu.

    Odpovědět
    • Tady je právě chyba v tom, že je třeba klienty vzdělávat a vysvětlit jim, že podobná práce sice vypadá jako hotové položky, ale může být zcela k ničemu a dokonce může nakonec klienta i poškodit. SEO konzultanti velmi neradi slyší, že je dnešní SEO v podstatě z 90 % marketing (kupování odkazů v podobě článků nebo sociální propagace rozhodně nejsou „optimalizace pro vyhledávače“). A další věc, že se velmi těžko kvantifikuje, protože konkrétní vyhledávací algoritmy nikdo nezná. Kvalitní marketingovou kampaň na špičkových webech jde kolikrát udělat až směšně snadno a někdy i levně a výsledky budou vždy dobré. Navíc kvalitní články přitáhnou vlastní odkazy, přinesou návštěvnost a přímé prodeje atd., takže se zaplatí mnohonásobně. Levný PR článek krom odkazu obvykle nepřinese nic.

  2. Zajimavý článek, akorát má pár typografických nedostatků. Třeba co já osobně považuji za naprostý základ, je když někdo místo pomlčky – použije divis – . A taky osamocený písmena na konci řádku. Pro neznalého uživatele je to fuk, ale pro mě je to jako pěst na oko 😀 . A nechci být rejpal, ale obzvlášť když píšu v článku a to cituji “

    Většinu článků jsem dostal už napsanou. Údajně od textařů, ovšem na kvalitě to bohužel nebylo vidět. Prakticky u všech jsem opravoval čárky, typografii (mezery, pomlčky) a ve všech se našly minimálně 2-3 hrubky a několik překlepů, špatně vyskloňovaná slova atd.“

    a udělám typografickou chybu pár slov za slovem typografie (místo pomlčky divis) mi přijde poněkud zvláštní. Nicméně Článek byl obsahově super 🙂 a čtení jsem si užil 🙂

    Odpovědět
    • To naprosto chápu, oceňuji váš překlep už v prvním slově 😀 Nicméně WordPress šablony nejsou zrovna stavěné na řešení osamocených písmen na konci řádků či pomlček. Protože bych musel každý jednotlivý znak extra ručně opravit a to se mi vážně nechce. A mimo jiné mám občas chyby v čárkách a používám nespisovná slova. Věřím, že na tomto blogu to čtenáři nějak přežijí. Druhá věc je samozřejmě publikace v tisku. Nicméně řeč byla především o tom, že šlo o totálně zprasené SEO texty, kde podobné nedostatky byly už jen prkotinka 😀

Napsat komentář