Jak jsem napsal první e-book

Napsat e-book rozhodně není sranda, je to pořádná fuška. Stáňa Mrázková napsala e-book o psaní e-booku za 14 dní. Pokud nemáte hromadu připraveného obsahu, solidní praxi a neskutečný tah na branku, tak na těch 14 dní rovnou zapomeňte. Tedy pokud neříkáte e-book slintu o 10 stránkách.

Plánování

Můj e-book se (jaké překvapení) týká focení minerálů. Kvůli mizivé české cílovce je anglicky. Podotýkám, že mě angličtina fakt netrápí a většinou píšu rovnou bez slovníku. Původní plán byl seskupit jednotlivé posty z photographingminerals.com do jednoho PDF e-booku a poskytovat je výměnou za e-mail. Říkal jsem si, že obsah doplním o nějakou bonusovou kapitolku a úvod a je posekáno. Monetizace by probíhala pomocí pár affil odkazů na Amazon v textu. Lidi zadají mejl, dostanou PDFko a bude. Já je pak zkásnu pomocí affilu a navíc mám mejl v databázi, takže je můžu pravidelně prudit s newsletterem. Neočekával jsem žádné zázraky, šlo mi hlavně o propagaci a budování email listu.

titul

Jaký formát?

Cílový formát jsem nechal PDF a A5. Formát A4 je totiž pro pohodlné čtení dost blbý i na PC, natož na tabletu nebo čtečce. Navíc v A5 či podobném je i většina knih a obsah tak vypadá delší. Protože měl být e-book zadarmo, ani mě nenapadlo se zalamovat s nějakými formáty pro čtečky, Kinde, Apple a čert ví ještě co. PDF snad otevřou všichni.

Příprava obsahu

Podle plánu jsem všechny texty z webu zkopíroval do Wordu, rozsah mě dost překvapil. Nějakých 28 normostran, čekal jsem tak polovinu. Říkám si ok, naházím obrázky. Jenže ouha, některé byly dost nevhodné, nebo ve velikosti v e-booku byly k ničemu. Nu což, poupravím co jde použít a zbytek přefotím.

Připsal jsem nějaký skromný úvod, doplnil stránku o autorovi a hodil text e-book ke korektuře. O asi 3-4 dny později a $17 méně se ukázalo, že zdánlivě kvalitní korektura bude po kontrole dalším zkušeným autorem potřebovat „malinko“ poupravit do normální angličtiny. Kamarádka z USA se toho ujala a text se mi vrátil za několik dní červený odshora dolů.

Opravil jsem chyby, doplnil nejasné formulace a zpřeházel odstavce. Postupně jsem do textu začal vkládat obrázky a zjišťoval jsem, co všechno chybí. Dvojice obrázků z webu jsem musel spojit do jednoho, protože jinak mi to Word neustále šoupal kam chtěl. Pak jsem dopsal bonusovou kapitolu a zdálo se mi, že do ucelenosti e-booku ještě něco chybí. Nevadí, dopsal jsem i tuto drobnost, v té době se už e-book textem začal blížit 40 stránkám pouhého textu. Doplnění fotek také nešlo úplně tak rychle, pokaždé něco chybělo, nebyl čas atd. Navíc podrobné popisky k mnoha obrázkům také notně přidaly rozsahu.

Posun od free k placené verzi

S ohledem na rapidně rostoucí rozsah jsem začal přemýšlet o prodeji. Přece jen e-book o bezmála 50 stranách už je na výměnu za mejl trochu hodně. Po doplnění většiny obrázků a titulních stran pro jednotlivé podcelky se rozsah zastavil na 72 stranách. To už jsem o prodeji uvažoval velmi vážně. Rozhodl jsem se proto doplnit jednu velmi důležitou a málokde zpracovat techniku. Jedna kapitolka a hned to bylo dalších 10 stran.

Bylo potřeba vše zformátovat do bloku, doplnit pevné mezery a na několika místech ještě doladit umístění obrázků, aby se popisek nezalomil na další stranu. Po úpravě asi poloviny e-booku došlo k nějaké mystické akci Wordu a písmo se záhadně změnilo z Bookman Old Style na obvyklý Times. Seňor Murphy si zašpásoval, takže vše znova! Zformátovat všechny odstavce, řádkování, odsazení, tvrdé mezery a znova pošoupnout asi čtvrtinu fotek.

Nakonec jsem dopsal ještě stránku odkazů na další zdroje, poděkování, zkompletoval obsah, doplnil několik chybějících fotek a na závěr doplnil affil odkazy do textu. Vymyslet vhodný název a obálku také nebyla právě hračka, vzniklo několik verzí. Po šťastném dokončení jsem poslal text k další kontrole, hlavně kvůli doplněným textům. Konečný rozsah 96 stran!

Kolik to zabralo času?

Pokud nepočítám vytvoření původního obsahu webu (což by dalo vydatných 15 dní full time dřiny), zabralo mi dokončení e-booku včetně fotek a formátování cca dalších 15 dní čistého času. V praxi ovšem tři měsíce, protože k focení bylo ledacos potřeba, mezi korekturami byly prodlevy, bylo potřeba řešit další věci atd. Výhodou je to, že jsem si vše udělal sám. E-book je kompletní včetně grafiky v PDF a stačí ho jen poslat na tiskárnu nebo rovnou číst. Příprava fotek a jejich úprava a popisky však zabraly minimálně stejně času jako samotné psaní, několik celých dní také zabraly opravy textu a formátování.

Co dál? Aneb zdaleka to není všechno!

Po dokončení e-booku ale práce zdaleka nekončí. Protože mám velmi specifickou cílovku a omezený rozpočet, ani mě nenapadne používat drahé placené služby nebo prodávat přes obecné e-book weby nebo Amazon. Musel bych mnohde vysolit nemalé peníze a ještě by mi diktovali cenu. Proto udělám pokus s přímým prodejem přes eBay a pak i přes vlastní web, nejspíš pomocí služby e-junkie. Sice stojí $5 na měsíc, ale v porovnání s provizemi distributorů jsou to drobné a hlavně nemusím nic řešit. Vložím tlačítko a vše vyřeší oni.

E-book rozešlu několika expertům v oboru (zadarmo samozřejmě), aby mi napsali svůj názor. Vybrané názory potom použiju k propagaci a případně zkusím někde získat recenze. Je potřeba vyřešit nový business Paypal účet, vše ověřit, vytvořit na webu landing page a napojit na e-junkie. A dál bude samozřejmě třeba vše aktivně propagovat na odborných fórech, sociálních sítích, získat nějaké recenze atd. Třešínkou na dortu pak bude dořešení faktur zahraničním klientům.

2 komentáře u „Jak jsem napsal první e-book

    • Ahoj, díky za tip. Koukal jsem na víc podobných služeb, jenže obvykle to končí buď u debilních formátů nebo si berou provizi z prodeje, jenže obvykle 30-50 %. Při plánované ceně $15 za kus je $5 za e-junkie 33 % při pouhém jediném prodeji měsíčně a tak zle snad nebude. Navíc makám na přímém prodeji přes PayPal, takže to asi sfouknu nakonec sám.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *