Experiment Unsplash

Koncem roku 2017 jsem zlikvidoval pixmound.com a trochu přehodnotil propagační strategii fotoblogu burivalphotography.com. Jedním z nápadů bylo vyzkoušet také Unsplash jako jistou formu propagace.

Co je Unsplash?

Pokud Unsplash neznáte, tak se jedná o free fotobanku. Jednu z mála, o které jsem si myslel, že by mohla mít smysl. I když obecně mám s free fotobankami problém, protože všechny ignorují dost zásadní rizika free fotek.

Navíc často jde o poměrně nepěkné parazitování, kdy ovečky sypou fotky zadarmo a majitel fotobanky získává obrovskou návštěvnost, kterou pak monetizuje přes affil na placené fotobanky nebo PPC. Unsplash vypadal přece jen víc na úrovni, plno lidí bájilo jak jim to přineslo traffic a zakázky, takže jsem tomu dal pokus.

Portfolio na unsplash.com

Jak jsem testoval?

Původní plán byl nahrnout 100 upravených fotek a počkat. Už po nahrnutí první várky ale bylo jasné, že kouzlo nebude fungovat až tak skvěle, takže jsem po chvíli přidávání zaříznul a rozhodl se vyčkat. Nakonec jsem v průběhu roku nahrál 21 fotek, pár z nich jsou osvědčené komerční líbivky. Zajímal mě počet stažení, ale také případné prokliky na web, backlinky či zakázky.

Co to přineslo?

Na pidiportfolio jsem dosáhl neuvěřitelného počtu stažení a dokonce i nějaké ty lajky. Opravdu jsem ta čísla nechápal a stále nechápu, prostě masakr.

Backlinky to nepřineslo žádné. Prokliky na web žádné nevidím, ale možná je to přesměrováním linku na straně Unsplash a asi končí v direct náštěvnosti. Nicméně na návštěvnosti se to nijak zvlášť neprojevilo, takže dopad je žádný či velmi mizivý.

statistiky unsplash

Potvrdilo se to, co tvrdí většina kritiků. Lidi scrollují feedem fotek, co se jim líbí rovnou stahují, ale na fotografy či jejich vlastní stránky, profily atd. naprosto kašlou. Jednoduše to nefunguje, pokud nemáte opravdu výjimečné a/nebo velké portfolio. Pak se ovšem nabízí otázka, proč byste ho cpali na Unsplash, když ho můžete mít na vlastním webu?

Co si teď myslím o Unsplash?

Jako (částečně) profesionální fotograf tedy hodnotím Unsplash jako další fail v řadě. Jistě, pro majitele start-upu a jejich placené zaměstnance je to super byznys. Od investorů získávají nemalé sumy, ale ani po několika letech stále nemají jednoznačný plán jak to vlastně bude vydělávat.

A především mi není jasné, proč bych jim jako fotograf měl dávat fotky zadarmo? Pro fotografy to podle mě nedává smysl. Pokud vás zajímá detailnější analýza, už ji udělal Zack Arias.

A pro zákazníky – fakt opatrně! Přestože Unsplash tvrdí opak, vůbec nijak neřeší model release ani property release, takže jakékoliv užití fotky s lidmi, chráněným designem, logem či soukromým majetkem představuje riziko žaloby.

Napsat komentář