Na řadě různých webů a blogů najdete mraky článků o tom, jak napsat kvalitní článek za hodinu, jak napsat 3 články denně, jak autor psal článek denně po celý rok a podobně. Tohle jsou bez pardonu naprosté žvásty, probereme si proč.
Kvantita a kvalita se vylučují
Nevím jak vy, já napsal tisíce normostran textů a publikoval stovky článků. Od vyloženě odpadních SEO textů až po vysoce odborné vědecké články a kapitoly v odborných knihách.
Přesto si netroufám tvrdit, že bych dokázal vyplodit kvalitní článek denně, natož tři. A to nejspíš ani v případě, že bych měl předem udělaný publikační plán, klíčová slova a fráze a neřešil bych fotky. Samozřejmě je k diskuzi, čemu budeme říkat kvalitní obsah.
Většina autorů podobných ultra postů je dobrá tak leda v psaní virálních titulků, kdy následuje obecný článek o ničem, opakující obecná klišé. Články bývají typicky krátké, maximálně s generickými obrázky, často se jedná o recyklovaný nebo zcela plytký obsah. Prostě jen vychrlené SEO texty o ničem, krmivo pro vyhledávač.
Jak si představuji kvalitní článek
Za mě je kvalitní článek takový, kde se něco opravdu dozvím, informace jsou ověřené, kvalitní, dostatečně rozsáhlé a ideálně ozdrojované. Kde to má smysl, obsahuje článek i fotografie a/nebo nákresy, plánky a další grafické podklady.
Článek je napsaný člověkem, který danému tématu rozumí do hloubky a ověřuje si, co píše. A v neposlední řadě je samozřejmě text správně strukturovaný, s nadpisy sekcí, seznamy, odkazy atd.
Co je za napsáním článku?
Čtenář samozřejmě rád kvalitní obsah. Kámen úrazu číslo jedna je to, že článek píše neodborník. Jednoduše nejde najmout na webtrhu pikolíka za 50-100 Kč/NS aby mi napsal kvalitní článek o výrobku X nebo problému Y.
Dobrý copywriter si poradí i se složitějším tématem, ale pokud mu nedodáte kvalitní podklady, je to problém. A samozřejmě je lepší, když to po něm odborník alespoň přečte. Možný je opačný postup, kdy to odborník nahrubo napíše a následně to copywriter uhladí.
Shánění podkladů je kapitola sama pro sebe. Výhodou je, že při hledání rovnou vidíte, co je v SERP na top pozicích, jaké jsou hledané fráze (search intent), a samozřejmě jak kvalitní obsah je k dispozici online. U řady odborných témat není od věci sáhnout po tištěné literatuře.
Další brutální zádrhel jsou fotky, diagramy, plánky a další grafické podklady. Ano, pokud jsem čistě najatý copywriter, není to až tak moje starost. Pokud ale publikuji na vlastním webu, pak samozřejmě musím řešit vše.
Kde vezmu fotky? Zejména odbornější věci nenajdete ani na fotobankách se stovkami milionů fotek. Takže nafotit? Najmout fotografa? Kdo to upraví, naformátuje, jak se pořeší responzivní velikosti a optimalizace pro rychlost? Jak s licencí? Smím danou mapku použít? Smím do mapky nebo grafiky zasahovat?
Asi vám je jasné, že toto nestihnete za hodinu.
Kolik času mi zabere dobrý článek?
Nemohu samozřejmě psát za ostatní, ale zkusím přiblížit, jak to dělám já. V zásadě mám teď dva hlavní okruhy. Články sem na blog a potom články o minerálech pro mineralexpert.org a rockhoud.cz.
Články na blog jsou většinou témata, co mě zajímají anebo mám dojem, že se mohu o něco podělit. K takovým článkům až tolik podkladů shánět nemusím, obvykle je mám uložené a vím kde hledat, téma navíc dobře znám. Napsat text nahrubo mi zabere tak hodinu či dvě. Pak ho většinou nechám chvíli uležet, projdu, doplním. Hodím do wordpressu, zformátuji, případně přihodím nějaký obrázek. Čistého času na článek minimálně 3-4 hodinky.
Ale dobrých témat nemám v zásobě stovky, něco vypustím jen občas. Kdybych to chtěl brát seriózně, musím si udělat publikační plán, klíčovku, rozplánovat témata a bušit. To už by si tak jeden den na článek vzalo, protože bych nevyhnutelně musel zabrousit i do témat, kde nejsem tolik v obraze.
Co se článků o minerálech týká, tak sice jsem na tom odborně hodně slušně, ale rozhodně to nedám z hlavy načisto. Většina článků má cca 800-1200 slov, ty delší mají přes 2000 slov. Napsat text, včetně dohledávání a ověřování informací, podkladů atd. – den práce. Poshánět fotky, vše naformátovat, vyexportovat, nacpat do CMS – minimálně další den. K tomu si připočtěte správu publikačního plánu, klíčová slova, řešení povolení a licencí k fotkám, správu podkladů…
Nevím jak vy, já tedy kvalitní článek denně nedávám. Leda bych to bral tak, že napíšu pouze text a mám předem nalajnovaný plán, osnovu a dostupné podklady.