Zamyšlení nad PPP

S Pay Per Post (PPP) systémy to v ČR není zrovna valné. Inzerenti mají obvykle nereálné požadavky, zato nabídka značně kulhá. Nějak se mi zdá, že spoustě lidí nedochází kolik práce a času stojí vybudovat kvalitní obsahové weby a že doba PR-webů a katalogů je v nenávratnu. A majitelé solidních webů nebudou publikovat odpadní články za pár korun.

Proč mě nabídky nezajímají?

Na PlaCla jsem skončil ještě před začátkem – nemám ranky. Nevím který mameluk přišel na takový nesmysl, protože některé weby přijaté do PlaCla nelze označit slušným slovem a spousta slušných obsahových blogů a magazínů se tam nedostala – nejen já. Na KupClanek jsem pár textů napsal, ale vždy jen přímé zakázky.

Nabídky umístění „PR článků“ nelze označit jinak než jako směšné. Opravdu si nezaneřádím kvalitní obsahový web nějakým článkem o půjčkách nebo slevách za pár desítek korun. A to pomíjím fakt, že inzerenti často požadují ještě sepsání článku za směšné peníze, chtějí umístit XY nesmyslných frází, nadpisů a nejlépe 3 follow odkazy!

Nesmyslně nízké ceny

Když se podíváme na ceny PR článků, tak je to zoufalost. Vezměte si to z pohledu prodeje odkazů. Články se zpravidla umisťují alespoň na rok a obsahují obvykle 3 odkazy. Cena se pohybuje maximálně do 200 Kč – prodali byste někomu 3 odkazy na svém webu za 200 Kč na rok? Jinými slovy jeden odkaz na měsíc maximálně za 5,50 Kč?

Druhý problém je, že řada solidních webů jen z PPC vydělá za pár dní víc jak z publikace levného PR článku. Má smysl dráždit čtenáře nekvalitním balastem jen kvůli zvýšení měsíčního zisku o pár procent?

Třetí zádrhel je affiliate. Pokud je za běžné půjčkové konverze několik set korun, není snad pro mě výhodnější raději publikovat vlastní článek s affil odkazem místo PR blábolu za stovku? I kdybych měl jedinou konverzi za rok, budu na tom finančně přinejhorším stejně!

Schizma PPP inzerentů

Klasické PR weby už mají díky Google ZOO docela po žížalkách, takže dnes vzniká trochu schizma. Inzerenti stále chtějí své PR článečky za pár desítek korun. Jenže dnešní PPP web už musí mít vyhraněné téma, musí mít solidní odkazový profil, ranky a také nějaký obsah. A obsah se nemůže přidávat automaticky.

Vybudovat takový web stojí docela dost času, takže pak autor logicky nemá důvod publikovat článek za pár korun. A z druhé strany ho drtí opravdu kvalitní obsahové blogy a magazíny profesionálů a nadšenců, které ho obsahem převálcují. Prostor pro PPP weby se tedy značně zúžil, protože jejich další tvorba je náročnější, ale zároveň se musí cenou udržet pod solidními obsahovými weby.

Kam dál s PPP?

Velice striktně bych weby rozčlenil na SEO balast a opravdové blogy a magazíny, protože mají diametrálně odlišnou klientelu i ceny. PR weby na tom nejsou zrovna dobře a nejspíš bude ještě hůř. Pro obsahové weby bude opravdu nutné pečlivě budovat klientelu, která bude chtít kvalitu a bude ji schopná zaplatit.

To rozhodně nebudou různí SEO šášulové nakupující spam články za pár korun. Spíš vidím možnosti u solidních firem, což bude obnášet pořádný offline marketing a zapojení kvalitních SEO agentur. Cena takových článků však bude začínat minimálně na stokorunách jen za umístění. Články musí být kvalitně napsané a ideálně musí obsahovat i nějaké obrázky, diagramy atd. Prostě skutečný press-release a ne spam-release v českém provedení.

Pro majitele webů bude důležité tyto poptávky oddělit od běžného odpadu. Já jsem již třeba na poptávky rezignoval a kontroluji je jen nahodile. Nezajímají mě jen dobře placené poptávky, ale bohužel většina je takový šrot, že mě nebaví se tím prohrabávat. Třeba by pomohlo vybudovat nastavitelný filtr poptávek a co by prošlo, mohlo by chodit přímo na mejl.

Novým majitelem KupClanek.cz je Michal Kubíček a v posledních dnech se stal i spolumajitelem PlaCla.cz. Michal je zkušený online podnikatel, nezbývá tedy, než popřát hodně úspěchů a držím palce se změnami k lepšímu. Snad se i my tvůrci kvalitnějších webů dočkáme zajímavých nabídek.

3 komentáře u „Zamyšlení nad PPP“

  1. Nemohu jinak, než s článkem souhlasit. Jako blogera mě systém Placla absolutně neoslovil (žádná filtrace a mraky bordelu všude) a jako inzerent jsem o něm nikdy ani neuvažoval, jelikož kvalita webů je přímo úděsná většinou.

    Odpovědět
  2. Kolem PR článku máš ještě většinou reklamu, takže ta cena finálně nemusí být tak nízká jak Zbyňku uvádíš. Dále máš díky článku nový obsah na webu a to se vyhledávačům líbí. Jsem zvědav kde se tento trh pohne. Ono tyto systémy jsou důležité v tom že do internetového podnikání vléva často peníze z offline podnikáni. Tak snad o nějn nepříjdem.

    Odpovědět
    • No právě že současné poptávky jsou většinou od různých SEO chytráků a online podnikatelů. Podle mě si právě offline svět musí uvědomit obrovskou sílu skutečného press-release na obsahových webech a tam bych cílil já. Článek bude stát třeba tisícovku i s napsáním, ale pokud přivede lidi a prodáš byť několik produktů, máš to zpátky. PR sračkoweby návštěvnost klientovi nepřinesou a v případě některých poptávek si ještě jako publisher koleduješ o penále za odkaz na spamera. SEO účely už to dnes taky zrovna dobře neplní. Druhá věc je, že já o takový obsah nestojím – leda bych měl opravdu tematický web třeba na půjčky. Jenže pak mě zase třeba stovka za napsání nevytrhne, to radši napíšu co chci zadara a začlením tam affil, potenciální výnos je vyšší.

Napsat komentář