Jak vzniká profesionální fotka a co to stojí?

Stále dokola vidím argumenty, že focení není práce, fotku jen cvaknu, fotka nic nestojí a podobně. Komerční využívání ukradených fotek prý není krádež, fotografům tím žádná škoda nevzniká a podobné blbosti. V tomto článku si můžete počíst, co skutečně obnáší tvorba komerční fotky.

Amatér vs. profesionál

Když vás tvorba fotek neživí, asi cenu vytvoření fotky příliš neřešíte. Sice to stojí čas i peníze, ale když máte dostatečný příjem z jiných zdrojů, obvykle to není problém. Když se něco nepodaří, tak o nic nejde. U profesionálů a zejména u komerčních fotek z profesionálního portfolia je situace zásadně odlišná. Tyto fotografie se nefotí pro zábavu, je to plnohodnotná práce jako každá jiná. Vytvořit takové fotky často vyžaduje značné časové i finanční náklady a fotograf logicky chce za svou práci dostat zaplaceno.

detail limetky s bublinkami ve vodě

Kolik stojí vytvoření fotky?

O procesu tvorby jsem již podrobně odpovídal v rozhovoru pro Objevit.cz, zde to tedy jen stručně shrnu. Abyste se naučili slušně fotit, musíte investovat hromadu času i peněz. Programovat se ostatně také nenaučíte za víkend. Fotograf musí investovat desítky a často i první stovky tisíc do fotovýbavy, potřebuje dostatečně výkonný počítač a platí tučné poplatky za software. I zkušení profesionálové do své nabídky dostanou pouze 1-3 % nejlepších fotek. Focením i úpravou fotek tráví fotograf spoustu času, navíc mnohdy platí cesty, pronájem lokací, odměny modelům a řada fotografů potřebuje asistenta. Obrovské množství času zabere také popis fotek a nahrávání na fotobanky, fakturace, komunikace se zákazníky a další administrativa. Sečteno a podtrženo, pouze dostat fotku do komerčního portfolia stojí minimálně stovky korun. Pokud platíte cesty, modely, lokace a asistenty, rostou náklady i do tisíců za jedinou fotku.

Ale fotka se přece prodává neustále a opakovaně!

Ano, jedna fotka se prodává opakovaně. A víte proč? Protože cena běžné microstock licence je obvykle jen několik desítek korun a fotograf dostává provizi 15-20 %. Nejčastěji dostanu za prodej licence krásných 6 Kč. Vytvoření jedné fotky v portfoliu mě po započtení všech nákladů stojí přibližně 350 Kč. Druhý často opomíjený fakt je to, že portfolio táhne několik trháků, ale většina fotek se nikdy nezaplatí. Zisku dosahuje fotograf průměrováním zisků z portfolia a případně kombinováním příjmů s přímými zakázkami, tiskem fotoobrazů atd. Tedy jedna fotka často potřebuje desítky až stovky prodejů, aby vůbec pokryla náklady! Fotograf značně riskuje, protože nikdy neví, jestli se fotky vůbec zaplatí. A pokud ano, obvykle na výdělek čeká i několik let. Můj průměrný výdělek za fotobankové fotky činí cca 50 Kč ročně, tedy průměrná návratnost je 7 let. Bavíme se o pokrytí nákladů, nikoliv o zisku!

Produktová fotografie podzimního aranžmá z květin a plodů na bílém pozadí

Co fotografům vadí a proč?

Většině fotografů je srdečně jedno, když si jejich fotky stáhnete k sobě do PC, dáte si je na plochu nebo si je doma vytisknete. Mnoho jich ani neřeší různé blogísky či pidiweby, které jejich fotky fakticky kradou. Naopak většina fotografů vidí rudě, pokud jsou jejich fotografie na komerčních webech (to jsou i MFA či blogy žijící z reklamy). S ohledem na výše uvedené každý soudný člověk chápe proč. Stejně tak fotografům vadí, pokud jejich fotografie stahujete z webů a cpete na sociální sítě – fotka pak mnohdy koluje v tisících kopií po celém internetu, vesele se krade a navíc je pak téměř neprodejná. Když už musíte něco sdílet, citujte aspoň autora a vložte zpětný odkaz.

Za kolik lze koupit profesionální fotky?

Pro komerční weby či blogy není problém fotky koupit. Na  mikrofotobankách snadno seženete fotky ve webovém rozlišení i pod 20 Kč za kus, navíc je můžete používat opakovaně a na více projektech. Paradoxně stojí grafika více peněz čas zabitý kradením fotky než samotná licence za profesionální fotku. Více se o nákupu fotek dočtete v samostatném článku o licencích k fotkám, včetně obvyklých cen, možných užití a doporučených fotobank.

Příspěvek byl publikován v rubrice Podnikání a jeho autorem je diginomad. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *