Fungující propagace na Facebooku

Zásadní otázkou mnohých je to, zdali vůbec sociální marketing funguje. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že funguje velice dobře a může fungovat i bez finančních investic (bude samozřejmě stát něco času). Mnoho lidí k tomu ale přistupuje zbytečně složitě nebo velice neefektivně.

Aktualizace: Tento článek je staršího data, byť aktualizovaný 2024. Neplacená propagace je stále náročnější, ale dále uvedené triky stále fungují, byť je jejich efektivita výrazně nižší.

Proč firemní Facebook stránka nefunguje?

Založíte si firemní stránku, budujete obsah, získáváte fanoušky – v tuto chvíli jedno jak. Ale ono to jde ztuha a navíc váš obsah skoro nikdo nelajkuje ani nesdílí, přestože jste si dali velice záležet. Proč? Protože drtivá většina vašich vlastních fanoušků váš obsah nevidí!

Facebook totiž stránkám velice brutálně cenzuruje dosah. Fakticky to funguje tak, že pouze 1-2 % vašich fanoušků váš obsah uvidí. Teprve když na něj nějak reagují, ukáže ho FB většímu množství a tak dále – samozřejmě ani zdaleka ho neuvidí všichni.

Aktualizace 2024: Reálně už se neplacený dosah snížil na desetiny %!!!

traffic

Když si obrázek rozkliknete, uvidíte konkrétní čísla. Celkových téměř 42 % ze social (z toho drtivá většina FB) a 13 % z organic celkem napovídá, jestli se vyplatí sociální propagace.

Vynucování placené reklamy

Výše zmíněná činnost je ze strany FB vlastně vydírání. Vy si vytvoříte stránku – která je mimochodem včetně veškerého obsahu podle smluvních podmínek majetkem FB, přestože to většina autorských zákonů vysloveně zakazuje! Tuto stránku vlastním přičiněním a často i placením reklamy propagujete, abyste získali fanoušky a publikum.

Ale protože z toho neplyne FB žádný přímý a opakující se zisk, jednoduše vám zruší dosah na vaše vlastní publikum. A pokud si nezaplatíte reklamu, máte prostě smůlu. Můžete stát třeba na hlavě, ale fungovat to nebude. Žádné magické rady různých FB guru ohledně obsahu nefungují, jednoduše i kdybyste měli nejlepší obsah, skoro nikdo ho neuvidí.

Jaké je řešení?

Hlavní kouzlo je ve Facebook skupinách. FB dost dobře nemůže cenzurovat dosah skupin, navíc kvalitní skupiny mají návštěvnost, o jaké si můžete nechat tak leda zdát. Lidé do kvalitních a přínosných skupin pravidelně chodí sami od sebe, takže nějaké ořezávání dosahu nemá až takový efekt. A to je přesně to co chcete! Takže místo na svou stránku přidáte příspěvek do skupiny – a právě tady je velkou výhodou osobní účet a osobní brand, ne firemní!

Firemní či fanouškovská FB stránka je bohužel nutné zlo a je nutné ji mít. Pokud však můžete, raději používejte osobní FB stránku – zejména živnostníkům či umělcům se to vyplatí. K oddělení skutečných přátel od zákazníků či online kontaktů použijte vlastní kanál, takže nemusíte sledovat co nechcete. Neváhejte zrušit sledování u lidí, kteří sdílí pro vás nezajímavý obsah.

social-traffic

Srovnání celkem jasně ukazuje vliv sociální propagace a korelaci s celkovou návštěvností. Je však třeba dbát i na dlouhodobější práci na SEO, protože na FB stačí na chvíli polevit a propad vidíte v pravé půlce grafu. Podotýkám, že se jedná pouze o nenáročnou neplacenou propagaci ve stylu 1-2 odkazy denně na fanouškovskou stránku a obvykle do 1-2 tematických skupin. Kupodivu, na twitteru mám více než dvojnásobek followerů co na FB fanoušků, ale proklikovost je mizerná.

Strategie propagace

Základem je najít vhodné skupiny a komunity, s hledáním nejen na FB vám pomůže výborný článek na Viperchill – samotný FB totiž žádné rozumné hledání skupin nemá. Glennův postup jsem testoval a pro český FB nemusí fungovat – jednoduše nic nenajde.

Dávejte si záležet na kvalitě svých příspěvků i skupin. Být členem desítek skupin zarvaných spamovými nabídkami je k ničemu, protože tam nikdo krom spamerů nechodí a tudíž to žádnou návštěvnost nepřinese. Je mnohem lepší být v kvalitních skupinách, kde sdílíte kvalitní příspěvky.

Samozřejmě nepropagujete jenom sebe, ale také další kvalitní zdroje, tipy, občas pošlete fotku atd. Velmi pomáhá osobní brand, který vám může otevřít dveře do zajímavých skupin, kam se nikdy žádná firma nedostane. I proto je důležité mít kvalitní osobní profil a rozsáhlou síť kontaktů.

Příspěvky můžete přidávat několika postupy. Buď lze příspěvek dát k sobě na profil a potom ho nasdílet. To má své výhody, ale hůř se to řeší přes různé automatizované programy na správu sociálních profilů. Druhá taktika je taková, že příspěvek přidáte do každé skupiny zvlášť. Samozřejmě NE najednou, jinak se to objeví na zdi všechno naráz hned po sobě a dost lidí to štve, navíc pak vypadáte jak spameři. Takže je ideální příspěvky důkladně promíchat obsahem i v čase a pak je rozhodit náhodně do různých skupin. Každé publikum má trochu jiné zvyklosti i čas nejvyšší aktivity, s praxí proces postupně vyladíte. Obecné grafy o vhodných časech k publikaci se mi absolutně neosvědčily.

Někteří méně inteligentní jedinci to dělají tak, že se nacpou do všech myslitelných skupin a tam pak spamují jak o závod. Další oblíbenou praktikou je označit u příspěvku maximum lidí (nově to totiž na FB nejde zakázat) a většině se to pak objeví na zdi, navíc to pošle upozornění jejich přátelům a podobně. Obojí vám nejspíš rychle přinese problémy, protože budete lidi štvát a nahlásí vás. Takto to rozhodně nedělejte!

Jak si ulehčit práci

Původně jsem výše uvedené postupy prováděl ručně, což samozřejmě vyžaduje obrovské množství času. V jeden den je to sice drobnost, ale musíte to neustále řešit.

Dříve jsem pro hromadné aktualizace používal službu Hootsuite, ale značně podražili. Podobných nástrojů je víc, ale při cenách od cca $10 měsíčně už musíte nad ROI u menších a/nebo neziskových webů hodně přemýšlet.

Výhodou placených služeb je bezpracnost, solidní analytický výstup a možnost dlouhodobého plánování. Jednoduše nasypete odkazy, hlášky, statusy, obrázky atd. a nastavíte datum publikace. Zvládají samozřejmě více různých sociálních sítí najednou, takže značně šetří čas.

Pokročilejší varianta je samozřejmě napsat si vlastní skripty s pomocí API, kdy nemusíte platit. Další výhodou je možnost napojit různé automatizované zdroje, API k AI a další vymoženosti. Vymakané placené služby toto umí také, ale při cenách v desítkách až stovkách dolarů měsíčně už se to značně prodraží.

4 komentáře u „Fungující propagace na Facebooku“

  1. Docela zajímavý je postup jak jsem se dostal na Vaši stránku. Přes Váš komentář o Disqus :))) Jinak díky za hezký článek o FB mám tam fbweb ale moc ho neřešim beru ho spíš jen jako abych tam ofiko byl… S těmi skupinami je to docela dobrý nápad ale obávám se že to je potom proti pravidlům FB používat skupinu pro marketing. A také (teď nevím zda se nepletu) mám pocit že po dosžení určitého počtu členů se skupina stane řízená sama sebou čili že zakladatel ztratí roli admina (případně omezují jiné funkce – teď opravdu nechci kecat)…

    Odpovědět
    • Proti pravidlům FB je například i nahrávat kradené fotky, přitom drtivá většina virálních webů má výhradně kradený obsah a FB to nijak nevadí. Samozřejmě nejde brutálně spamovat skupiny, ale jde přidávat odkazy na vhodné články nebo třeba fotky atd. Skupinu nemusíte založit, stačí do ní mít přístup. Samozřejmě pokud jste admin, nemůže vám příspěvek nikdo smazat nebo vás vyhodit, ale já nejsem admin ani v jedné skupině kam přidávám.

Napsat komentář