O Pinterestu se napsalo mnoho. Jako fotograf ho nemám ani trochu rád, protože je to byznys založený na vykrádání fotek. A dokonce poskytuje nástroje k tomu, aby se uživatelům lépe kradlo. Že dokonce tento kradený obsah dál přeprodává už je jen třešínka na dortu.
Nicméně pokud to budu brát čistě pragmaticky, co by z toho šlo vytěžit? Někteří zmiňují Pinterest jako výborný zdroj návštěvnosti, k dispozici jsou podrobné návody jak z Pinterestu vytěžit návštěvnost. Funguje to? Mineralexpert.org je postavený jako magazín a databáze fotek minerálů, materiálu je tedy dost. Několikrát jsem si s tím po určitou dobu hrál.
Vlastní výsledky propagace na Pinterestu
Postupně jsem vytvořil 6 nástěnek. Původně byla jedna, kde byly čistě moje piny, výrazně později jsem založil další. Základní myšlenka byla dát dohromady nástěnky s tématicky vyhraněným obsahem a kvalitou. Žádné šmejdy, prostě opravdu vybraný obsah. A do toho samozřejmě občasně podsunout vlastní piny.
Pokud shrnu celkové výsledky za poslední měsíc, přinesl Pinterest 419 návštěv. Vlastní příspěvky do nástěnek od září spočítám na prstech, možná tak jednou měsíčně tam náhodně přikliknu 3-5 nových repinů do každé.
Proč netlačím víc? Protože jednu dobu jsem se snažil poměrně dost. Každý den jsem přidával repiny, vlastní piny aspoň obden. Různě rozprostřené přes různé nástěnky. Upřímně, nějaké výsledky to mělo, počet shlédnutí někdy vylezl na 1-3 tisíce denně, obvykle se držel okolo několika stovek. Přibylo pár fanoušků a sledujících. Z tohoto pohledu to byl pokrok. Nicméně analytika celkem jasně ukazuje, že je mnohem jednodušší to nechat na uživatelích.
Proč se (ne)snažit?
V září 2020 se chytl druhý virál na téma “mineral cleaning”. Shlédutí vyletěly do tisíců, prokliky z nějakých jednotek týdně vyskočily nad stovku. Kouzlo je v tom, že jsem ten pin nepřidal já. Vlastně ani nevím, komu bych měl poděkovat. Podobný scénář nastal už dávněji u článku o vivianitu. Chytne se to, někde se začne zuřivě repinovat a najednou vyletí čísla. V té době ještě Pinterest ani analytiku neměl, takže to bylo vidět jen na skokovém zvýšení návštěvnosti webu.
Když se podívám na výsledky, tak mi drtivou většinu shlédnutí zajistí ostatní uživatelé Pinterestu. V zásadě se asi ani nemusím moc snažit, nějak se to rozjíždí samo. Ovšem důležité je sdílení zejména u článků, protože se obohacuje odkazový profil. A samozřejmě vždy je šance, že se toho někdo chytne, a rozjede se sdílení.
Pokud bych to však měl kriticky zhodnotit z hlediska vlastní snahy, tak pro mě moc nedává smysl vytvářet nějaké náročné infografiky nebo grafiku speciálně pro Pinterest. Chvilku jsem zkoušel speciální náhledy pro nové články, efekt byl prakticky nulový. Hodně práce navíc, přínos mizivý. Nebo to prostě jen neumím.
Prokliky a porovnání s dalšími sociálními sítěmi
Za poslední měsíc dosáhl Pinterest 49590 shlédnutí. Z toho plných 45,7 % dosáhl jediný příspěvek a top 10 příspěvků dosáhlo 40084 shlédnutí, tedy 80,8 % ze všech. Z těchto 40084 bylo pouhých 1373 shlédnutí mého příspěvku, zbytek vygenerovali uživatelé bez mého přičinění. Celkem z GA vyplývá 419 prokliků na web, Pinterest uvádí 465. To je proklikovost cca 0,8-0,9 %.
Jinými slovy, pokud nemáte na Pinterest nějaký fikaný trik a neumíte z něj návštěvnost těžit, v zásadě se dá spolehnout na ostatní. Samozřejmě drtivá většina (přes 99 %) uživatelů rozhodně na nic klikat nebude a vytěží je Pinterest, ale i to 1 % může být zajímavé.
Pro srovnání, na Twitteru mám 1495 sledujících, za poslední měsíc 22700 shlédnutí příspěvků a 56 kliknutí dle GA. To je CTR 0,25 %, tedy skoro 4x horší. U Facebooku je sice CTR cca 54 %, ale jelikož z mých 2260 fanoušků vidí za celý měsíc nějaký příspěvek pouhých 0,12 % lidí, tak je efektivita naprosto tragická. Pokud děláte obrazový obsah, tak Pinterest je jasný vítěz a navíc se moc nenadřete.
Pro srovnání, Pinterestu věnuji tak 10-15 minut úsilí měsíčně a přidám jednotky odkazů, na Twitteru a Facebooku frčí minimálně 2 příspěvky DENNĚ!
Pinterest a SEO
Další výhodou Pinterestu je SEO. Jednak odkazy vidíte v Google Consoli, druhak mám vyzkoušeno, že to má vliv na rychlost indexace. Samozřejmě záleží, jestli máte sitemapy a jak často aktualizujete obsah. Pro dobře indexované a hojně aktualizované weby to moc přínos nemá, ale backlink se samozřejmě vždy hodí.
Takže i kdyby z Pinterestu byla návštěvnost velmi nízká, vyplatí se přidávat piny na články, protože na offpage SEO/odkazovém profilu to poznáte.