SEO aneb oblbujeme vyhledávač

Poslední dobou vidíme všude samé SEO, optimalizace, linkbuilding, responzivní design a kdo ví co všechno ještě. Můj osobní názor ovšem je ten, že skutečné SEO v původním významu je téměř mrtvé a dnes se do něj míchá spousta věcí, které SEO buď nejsou anebo se jedná o prachsprosté cílené obelhávání a oblbování vyhledávačů a uživatelů (hezky se tomu říká internet marketing).

Co je SEO?

O SEO se vedou sáhodlouhé spory, já pod tímto termínem rozumím původní význam – tedy „search engine optimization“. To jsou takové techniky, které mají vyhledávači usnadnit porozumění obsahu webu a pochází z doby, kdy fulltextové vyhledávače teprve začínaly. Takové SEO je už dnes opravdu téměř mrtvé. Zčásti kvůli výraznému pokroku vyhledávačů a z části také kvůli masovému zneužívání a spamování ze strany „SEO expertů“.

Potřebuje vyhledávač technické SEO?

Vyhledávače dávno umí text analyzovat i bez různých pomůcek čistě na základě tvrdé statistiky a raději si nedomýšlím, jak dokonale již ovládají jazyky a učení. Podívejte se na Google Translator – na člověka sice nemá, ale je velmi chytrý. A na rozdíl od lidí dokáže analyzovat miliardy stran textu v řádech hodin. Na základě ruční kalibrace a statistiky jistě dokáže slušně odlišit přirozeně napsané texty od „SEO“ blábolů, které jsou nacpané frázemi a klíčovými slovy. Stačí mu analyzovat pár stovek knih bez „optimalizace“ a hned má kalibrační statistiku… V posledních několika letech dost frčí i analýza obrázků. Navíc z textu okolo obrázku, názvu souboru a popisků si vyhledávač umí udělat solidní představu i bez pomocných tagů (alt a title).

Jak funguje moderní SEO?

Za prvé se do SEO cpe design, validita kódu a další nesmysly. To se SEO možná souvisí, ale rozhodně to není SEO. Prodej či výměna odkazů rozhodně není „optimalizace“, je to marketing. Grafika nebo kódování nemají na SEO vliv, pokud nejsou opravdu velmi nekvalitní. Konec konců moderní CSS a XML má nesrovnatelně složitější zápis než třeba kdysi tabulkové designy a vnitřnostem CMS už za chvíli budou rozumět jenom programátoři. Takže jakápak optimalizace či validita? Zbytek moderního SEO v podstatě sestává z klasických on-site postupů, tedy vyplnění autora, klíčových slov, titulků, alt tagů a vhodné popisování obrázků a odkazů. Samozřejmě se také vyrábí texty se „správnou“ hustotou klíčových slov, uměle se tato slova dávají do nadpisů atd. – jaký to má skutečný vliv ale nikdo pořádně neví. SEO šikulové totiž tak masivně spamovali alt tagy, titulky a klíčová slova, že prostě donutili vyhledávače tyto údaje nebrat příliš vážně. Totéž platí pro zneužívání atributů nofollow u odkazů, které už vyhledávače prokazatelně indexují. Tzv. linkbuilding, což většinou není nic jiného než chytrý odkazový spam, dostal situaci tak daleko, že dnes dokonce můžete dostat penalizaci za příchozí odkazy a klasická výměna odkazů je téměř k ničemu.

SEO či SES?

To co dnes „SEO“ šamani rozumí pod pojmem optimalizace by se spíš mělo jmenovat SES – Search Engine Screwing. V podstatě jde pouze o to, jak vyhledávači podsunout odkazy a text (často zcela nerelevantní), které mi přinesou větší pozici v SERP. To ale není optimalizace, to je docela obyčejný marketing. Navíc často prováděný hodně silově v podobě různých pochybných praktik, spamu, chrlení miniwebů a linkfarem s bezcenným obsahem, násilné vkládání odkazů do komentářů pod články, do diskuzí a sociálních sítí a další podobné „optimalizační“ techniky. Díky tomu nastaly dvě věci – lidé částo odmítají přirozeně odkazovat a za druhé spameři a „SEO“ mistři se vyšvihli tak vysoko, že donutili Google tvrdě zasáhnout. Bohužel to bylo pořád málo. Dodnes na spoustu frází naleznete místo informací naprosto bezcenné weby.

Jde to i jinak

A víte co je nejsmutnější? Že ono to jde i bez toho. Vyhledávače mají nejraději text, ideálně větší množství, které se jim dobře analyzuje. Stačí mít dobrý blog nebo kvalitní informační web. Neřešíte klíčová slova v textu, nepíšete nesmysly nebo bulvární žvásty do titulků a nespamujete odkazy ani obrázky. A ono to funguje. Návštěvnost roste, ne sice raketově, ale postupně se stabilně zvyšuje. Ale chce to dělat kvalitní obsah, chce to čas a není to na rychlé zbohatnutí. Na druhou stranu vám takové weby vydrží mnoho let a nemusíte se bát žádných postihů. Nemusíte neustále sledovat nové SEO trendy a neustále něco měnit. ChemickePokusy.cz mají 13 let a Rockhound.cz 10 let – přestály všechny změny v SEO, nikdy nedostaly ban a nikdy jsem „SEO“ moc neřešil. Maximálně jsem přidal pár odkazů na tematických webech a popisné tagy do kódu.

Příspěvek byl publikován v rubrice Názory a jeho autorem je diginomad. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *