RSS agregátory obsahu – dobré nebo zlé?

Poslední dobou se nám množí různé „agregátory obsahu“ jako houby po dešti. Nainstalovat WordPress, připojit pár blogů přes RSS a nahodit reklamu dnes zvládne i naprostý blbec. Bohužel se často zapomíná na důležitou drobnost. Tvůrce agregátoru pouze přebírá výtvory někoho dalšího a sám nic netvoří, zato na tom obvykle vydělává. Pokud „agregátor“ kopíruje či přebírá celé články a fotky, pak se jedná o závažný problém. Nic není černobílé, ale často nejsou agregátory pro autory nijak zvlášť výhodné.

Co je a není problém?

Abychom si ujasnili o čem je řeč, musíme si trošku osvětlit termíny. Dále v textu považuji za problematické zejména agregátory, které kradou celé články a obrázky. Agregátory s nadpisem a případně krátkým perexem lze považovat za jakousi obdobu tříděného katalogu a opravdu mohou mít pro čtenáře i autory přínos.O tvorbě a vylepšování jednoho zajímavého agregátoru psal Tomáš Bleša na Lupě.

Těch skutečně zajímavých a přínosných agregátorů je však velmi málo, naopak je spousta problémových, které jsou přecpané reklamou a snadno můžou získat penalizaci. Odkazy z takových webů autorům nepomáhají, ale škodí. Zpětný odkaz ze závadného webu totiž může být pro Google problém.

RSS agregátor agreguje, ale…

I ve WordPressu a dalších službách máte přímo v nabídce možnost přidat RSS zdroje. Zde je ale na místě jedna důležitá poznámka – RSS agregátor byl vytvořen za účelem jednoduššího agregování blogů a zpráv pro osobní užití – tedy nikoliv k dolování dat z mnoha webů a jejich veřejnému publikování! Mezi osobním užitím a veřejným publikováním je totiž velmi zásadní rozdíl. Pokud čtete články přes RSS čtečku, jste čtenář. Pokud ty články přes RSS čtečku stahujete a publikujete, pak je prostě kradete. Z první možnosti má tvůrce obsahu radost a možná i zisk, z druhé možnosti má problémy.

Ale vždyť RSS agregátor dělá blogům zadarmo reklamu!

Ale kdeže! Jen naprosté minimum agregátorů je skutečně zdrojem návštěvnosti. Jasná čísla jsou vidět z nových Google Images – pokud uživateli dáte celý obsah, ani ho nenapadne klikat na „zdroj“. Můj web o fotobankách figuruje v několika agregátorech a návštěvnost z nich se pohybuje v řádu jednotek lidí měsíčně. Jediný komentář na cizím blogu má zhruba stejný efekt. Jaký má tedy pro mě takový agregátor přínos? Podobné agregátory mají obvykle minimální rank a často mohou získat i penalizaci, takže nemají cenu ani jako zpětný odkaz.

Duplicitní obsah

Pokud nějaký šikula kopíruje celé články nebo obrázky, vzniká velký problém s duplicitou. Jednotlivý bloger těžko může publikovat víc článků než agregátor, který je krade jak na běžícím pásu. Logicky tak obvykle dojde k častější indexaci u agregátoru. Google však bere za původního autora toho, u koho poprvé indexuje obsah. Paradoxně se tak často stává, že díky podobným zlodějům může ještě původní autor dostat penalizaci za duplicitní obsah. Takže přijde o návštěvnost a tím o zisk a jako bonus ještě dostane penalizaci. V takové chvíli byste zloděje nejradši zabili. Že se nejedná pouze o teoretický problém celkem jasně dokázal Dragův pokus.

Špatný vs. dobrý agregátor

Dobrý agregátor má vysokou návštěvnost, přebírá pouze nadpisy a případně perexy a je zdrojem návštěvnosti. Pro autora je přínosem, protože z něj má kvalitní zpětné odkazy a návštěvnost. Pro majitele agrgátoru je zase přínosem kvalitní obsah autorů, bez kterého by agregátor prostě nemohl existovat. A pro čtenáře je přínosem přehled více kvalitních zdrojů na jednom místě.

Špatný agregátor má minimální návštěvnost a je nacpaný reklamou. Často se uživateli snaží podsunout cizí články jako vlastní a podsouvá do vyhledávání zamaskovanou reklamu. Díky podobným praktikám obvykle brzy získá penalizaci. Extrémem jsou potom „agregátory“, které kradou celé články či fotky. Ze špatného agregátoru získá autor minimum návštěvnosti, zato získá problematické odkazy a ještě může získat penalizaci za duplicitu.

Zákon vs. selský rozum

Jedna věc je zákon, druhá používání vlastního mozku. Autorský zákon v podstatě ignoruje existenci internetu, SW a online médií, tedy má problém i s jejich správnou ochranou. Někdy je z hlediska zákona problém i věc, která je prospěšná autorům i provozovatelům agregátorů a vyhledávačů. Jindy je naopak ochrana velmi slabá a sporná a v podstatě jednoznačné parazitování dokáže dobrý právník snadno obhájit. S velkou oblibou se využívají zejména výukové a zpravodajské účely – tedy ukradnu celý článek nebo fotku, dám pod to neaktivní odkaz na zdroj a jsem z obliga. Tak takto se to opravdu nedělá.

Jedna věc je ale nad slunce jasnější. Autoři nežijí ze slunečního svitu a tvorba kvalitního obsahu stojí enormní množství času a v případě grafiky, videa a fotek také značné částky za techniku a SW. Když budete tento obsah krást, autoři méně vydělají a budou méně tvořit, protože budou muset vydělat jinak. Popřípadě jich spousta zavře krám a půjdou dělat něco jiného. Takže se nechovejte jako politici a zkuste občas domýšlet následky vlastního jednání. Nejde jen o to, co mi projde, ale co tím napáchám. Pokud děláte agregátor, zpravodajství a podobně, snažte se pomoci sobě i tvůrcům obsahu – bez jejich obsahu totiž nebude co agregovat. Bloger bez agregátoru fungovat může, agregátor bez blogera nikoliv. Pokud dochází k rabování hodnotných informačních webů, může se také stát, že tvůrce jednoduše obsah zpoplatní a bude to ke škodě všech uživatelů.

Příspěvek byl publikován v rubrice Názory a jeho autorem je diginomad. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *