Proč nenahrávat obrázky na sociální sítě?

V současnosti je sociální marketing skloňován téměř všude a bez sociálních sítí si málokdo umí představit propagaci. Když je nemáte, jako byste nebyli. Ovšem podmínky užití sociálních sítí skrývají řadu velice nepěkných věcí, v ČR dokonce jsou hodně na hraně rozporu s autorským zákonem. Další text je psán s ohledem na fotky, ale platí samozřejmě také pro texty či video.

Nahráním fotky poskytujete trvalou a převoditelnou licenci

Zdá se vám to neskutečné? Ale je to tak! Nahráním fotky na Pinterest, Facebook či Twitter garantujete poskytovatelům sociálních sítí trvalou a převoditelnou licenci. Převedeno do lidské řeči, nahranou fotku může sociální síť používat skoro libovolným způsobem, včetně prodeje či poskytování smluvním partnerům! Vás nemusí nijak informovat, nic vám neplatí a dokonce ani nemá povinnost uvést autora. Licence je trvalá, tedy nezanikne například smazáním fotky ze sociální sítě. Jako bonus ovšem nesete plnou právní odpovědnost za užití. Tedy pokud třeba sociální síť použije fotku ke komerčním účelům a vy nemáte souhlas fotografovaných osob, nesete v případě žaloby odpovědnost vy.

Kradení fotek nikdo neřeší

Sociální sítě nijak neřeší jednoznačný fakt, že drtivá většina nahraných fotek byla autorům ukradena. Spokojeně se schovávají za DMCA a plnou odpovědnost nese ten, kdo kradenou fotku nahrál či nasdílel. Běžní uživatelé jsou zvyklí cokoliv a kdekoliv kopírovat a sdílet, nějaké drobnosti jako autorský zákon či pouhá slušnost jim nic neříkají. A sociální sítě samozřejmě kradení obsahu vítají, protože na tom vydělávají miliardy.

Internet je veřejný prostor, ale…

Mnoho lidí, včetně online podnikatelů, má bohužel stále dojem, že internet je veřejné místo a mohou si dělat co chtějí. Stejně jako na náměstí stojí socha a můžete ji prohlížet či dokonce na ní posedět, můžete libovolně prohlížet obsah na webu. Ovšem nemůžete tu sochu odnést domů nebo dokonce prodat, stejně tak nemáte právo někde postahovat cizí fotky a vkládat je na sociální sítě, takže pozor. (Vkládáním je i oblíbené pinování fotografií přímo z webů na Pinterest!) Vystavujete se dvojímu nebezpečí, protože po vás může škody požadovat jak sociální síť (za fotky nesete plnou odpovědnost), ale stejně tak může požadovat náhradu autor.

Vždyť přece o nic nejde

Mnoho lidí o problému vědělo, ale nijak ho neřešili. Častá výmluva byla, že přece o nic nejde a sociální sítě fotky nijak masivně nevyužívají. Pak začal Pinterest prodávat pohlednice či další předměty s nahranými fotkami a rázem mnoha lidem sklaplo. Do budoucna lze očekávat podobné projekty také u Facebooku a Twitteru, možnost komerčně využít miliardy fotek je prostě příliš lákavá. Mnoho lidí nahrává fotky ve velkém rozlišení, řada lidí umí i celkem slušně fotit a neuvědomují si tento problém, což je samozřejmě pro provozovatele sociální sítě potenciálním zlatým dolem. I kdyby z mnoha miliard fotek na Facebooku bylo využitelná pouhá setina procenta, pořád se bavíme o milionech fotek.

Jak a co nahrávat na sociální sítě?

Na sociální sítě nahrávejte pokud možno jen odkazy na články a fotky, sociální sítě si z nich umí udělat náhled. Nahrajete však pouze odkaz, nikoliv fotku, a tím pádem sociální síť nezískává práva k takové fotce. Pokud z nějakého důvodu nahráváte fotky přímo, zmenšete je na šířku přibližně 650-800 pixelů a označte je výrazným vodoznakem, ideálně s webovou adresou či jménem autora. Pochopitelně smíte nahrávat pouze vlastní či legálně zakoupené fotografie. U zakoupených licencí k fotkám ovšem pozor na fakt, že nemáte právo komukoliv udělit licenci k dalšímu užití či přeprodeji a tím porušujete podmínky sociální sítě i podmínky fotobanky či smlouvy s autorem! Ve většině případů se sice nic nestane, ale zejména v budoucnu budou takové právní problémy jistě přibývat.

9 komentářů u „Proč nenahrávat obrázky na sociální sítě?

  1. Vezmeme to z druheho konce. Mas nejake odkazy na clanky, procesy, kdy nekdo podobne vymahal skodu za fotky nahrane na socialni site, tzn. to, co jsi napsal, je podlozene nejakym rozsudkem soudu ci neco takoveho, pripadne jak probihalo dokazovani? Ja osobne nikde nic takoveho nevidel.

    • Michale, rád bych měl, ale taky zatím o ničem nevím. Photoshelter (který zastřešuje hodně nezávislých fotografů) na toto téma vydal dva e-booky s důrazným varováním právě kvůli možným škodám a také odpovědnosti za užití třetími stranami. Pinterest hojně probíral na blogu i hodně známý business analytik a fotograf Dan Heller. Zatím ani postižení fotografové, ani sociální sítě, škody nevymáhají, je to však jen otázkou času. První průlom byl Pinterest, který začal nahrané fotky (mnohdy očividně ukradené) bez skrupulí prodávat. Facebook, Twitter a další mají v podmnínkách totéž a jistě začno tuto pokladnici také brzo využívat. Jakmile projde první žaloba přes soudy, další se vyvalí jak lavina. A to je podle mě jen otázkou času. U nás to asi žádné drama nebude, ale zejména pro větší firmy je tohle reálné riziko, které nelze ignorovat.

    • Ja si myslim, ze to prave tak zhave nebude a jediny, kdo bude zalovatelny, bude prave ten subjekt, ktery zacne prodavat neco, co neni jeho (Facebook, PInterest). Coz se treba konkretne stalo BBC, CNN, ktere si vzaly fotky z Facebooku jednoho fotografa a vsechny tyto weby je pouzily ve zpravodajstvi. Ale nejsem pravnik, chapu, ze fotografove jsou nastvani (nedivim se jim).

      Spise marne cekam, kdy vznikne nejaka socialni sit zamerena na fotografy / fotky, ktera nebude fungovat na bazi predplatnych a provizi z prodeje, ale 100 % vydelku pujde primo autorum. Myslim, ze to neni utopie.

    • Právě tady je ale zádrhel, že když to někdo ukradne ze soc. sítí, může si za malér sám (viz. CNN a další). Jenže nahráním fotky implicitně povoluješ soc. sítím fotku dál využívat, poskytovat či dokonce prodávat třetím stranám atd. U fotobanky si nese odpovědnost za problematická užití klient sám, zatímco tady se všechno hodí na autora, přestože nemá žádnou možnost jak takovému užití zabránit, dokonce o něm většinou ani neví! Jediná sociální síť, která se takto svinsky nechová, je zatím podle mých znalostí 500px – všichni ostatní si automaticky uzurpují právo na nahraný obsah v maximálním rozsahu.

    • To, že to někdo bude chtít hodit na autora je jedna věc. Druhá je pak prokázat úmysl (že to tam ten autor skutečně nahrál). Tohle se mi jeví jako problematické a skoro nemožné dokázat.

    • Prvním krokem v případě zjištění neoprávněného užívání fotografie je uložit důkaz. Poté kontaktovat dotyčného s upozorněním, že používá fotografii, ke které nemá zakoupenou licenci a zároveň ho požádat o smazání fotografie. Je také možné zároveň s upozorněním zaslat žádost o „kompenzaci“ za neoprávněné užití fotografie a upozornění, že v případě nesouhlasu s žádostí může dojít až k řešení soudní cestou. Např. stažená fotografie použita jako profilová na FB může dotyčného přijít na 3tis korun – náš případ. Sám jsem nevěděl, jak v tomto případě postupovat, proto jsem se s tím obrátil na právníka a to, co je uvedeno výše, jsou jeho postupy a rady.

  2. Vďaka za zaujímavé info Basti. Ja sa práve niekoľko posledných mesiacov snažím intenzívne propagovať svoje fotografie na sociálnych sieťach, predovšetkým na Google+. Pokúšam sa prísť na tú správnu rovnováhu medzi rozlíšením fotografií a ich návštevnosťou, resp. obľúbenosťou. Zatiaľ mi to vychádza tak, že fotografie z veľkým rozlíšením, tj. okolo 1000 pixelov na šírku sú oveľa populárnejšie. Získavajú viac zobrazení a aj 1+ likeov. Predpokladám, že takéto fotografie algoritmus Google+ vo svojom vyhľadávaní, či už podľa kľúčových slov, alebo aj podľa hashtagov nejako uprednostňuje. Taktiež tu určite hrá rolu aj ľudský faktor, kedy sa používateľom skrátka viac páčia fotografie, ktoré si môžu prezrieť vo väčšom rozlíšení, než fotografie nejakých mini rozmerov. Skúšal som aj menšie fotografie s rozmermi okolo 500 pixelov na šírku, či menej, a tam to už skoro vôbec nešlo. Google+ ich ani nezaradil do vyhľadávania v sociálnej sieti a náhľadov s 1+ získali minimum. Naopak, ako som už spomínal, väčším fotografiám sa darí lepšie, ale je skutočne na pováženie, či nejaké v podstate bezcenné 1+ (aj keď potešia), stoja za všetky tie riziká spomenuté v článku, aké asi naozaj môžu hroziť.
    Inak, do všetkých svojich fotografií, ktoré nahrávam na soc. siete pridávam copyright note, ale je fakt, že nazvať túto copyright note vodoznakom, možno asi len pri veľmi veľkej fantázii, keďže sa vlastne jedná len o čierny pásik pod fotografiou, ktorý pixely samotnej fotografie vôbec neprekrýva. Už dlhšie rozmýšľam, či s takýmto vodoznakom robím dobre, ale zase na druhej strane mám neblahý pocit, že pokiaľ by som použil výrazný vodoznak, prekrývajúci samotnú fotografiu, väčšinu potencionálnych followerov by mi to spoľahlivo odplašilo. Asi je to fakt o tom nájsť tú správnu rovnováhu, ale do prekrývania hlavného motívu fotografie, sa mi moc nechce. A vlastne mám obavu, že aj nevýrazný vodoznak by v takomto prípade mohol ľudí odradiť. Inak, na druhej strane, pridávanie copyright note s adresou web stránky do obrázku s fotografiou, aj do samotného textu príspevku sa mi zatiaľ celkom osvedčilo. Zaznamenal som zvýšený prílev tak type-in návštevnosti, ako aj klikov na linku v texte príspevku. Niekoľko z mojich followerov, prevažne fotografov, ma priamo kontaktovalo cez formulár na mojom webe a dokonca už aj jeden kupec, ktorý mal záujem kúpiť moju fotografiu, ktorú na Google+ našiel a to aj napriek tomu, že keby chcel mohol by si ju vlastne odtiaľ stiahnuť „zadarmo“. Čo je pre mňa dôkazom, že ešte nie úplne všetci sú na sociálnych sieťach celkom skazený. 😉 A o to mi vlastne ide, vybudovať si na sociálnej sieti komunitu relevantných ľudí. Ideálne, vysoko cielených followerov. Zatiaľ to ide pomaličky, ale snáď sa to poddá. Čo sa týka nejakých zneužití mojich fotografií zo sociálnych sietí, zatiaľ som žiadne nebadal, avšak možno nie som na sociálnych sieťach len moc dlho. V každom prípade sa to snažím pravidelne kontrolovať, pomocou Google vyhľadávania podľa jednotlivých obrázkov, takže možno to ešte len príde. Ktovie.
    Každopádne vďaka za podnetný článok, o niektorých veciach som ani nevedel.
    Je to všetko rozhodne na zamyslenie! 😉

    • Díky za info, taky plánuju zesílit sociální propagaci, ale ještě to musím promyslet. Určitě jdu do 500px, Facebook obejdu vkládáním odkazů na fotky místo přímého nahrávání fotky, ale na Twitteru a G+ to tak snadné nebude.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *