Pokuta pro Google – výstřelek EU nebo zasloužený trest?

Nedávná kauze Google ohledně potlačování konkurence ve výsledcích vyhledávání zvedla značnou vlnu emocí. Byla pokuta oprávněná, nebo šlo o další regulační zvěrstvo EU?

Přestože rozhodně nefandím regulacím ani pokutám EU, v případě nadnárodních korporací je EU jedna z mála institucí, které mají skutečně moc podobné firmy citelně potrestat za jejich přístup k uživatelům/zákazníkům.

Google není žádné neviňátko

Ke kauze je třeba důsledně připomenout, že neexistuje snad ani náznak pochybností o vině. Google zcela očividně manipuluje SERP tak, že do neplacených výsledků vyhledávání podsouvá vlastní služby – ať již placené nebo ne. Byl z toho opakovaně usvědčen v mnoha různých případech. Ostatně i moje vlastní testy naznačují, že Google v SERP rozhodně nehraje fér jak pořád tvrdí.

Vyhledávací algoritmy jsou tajné a Google si je může ohýbat jak chce. Tuplem v případě nevypnutelných perzonalizovaných výsledků (ne, úplně nejde perzonalizace vypnout nikdy), kdy neexistuje možnost srovnání proti čisté sadě SERP. Tentokrát však dost okatě poškodil velké firmy, které si to nenechaly líbit.

Služby zdarma vs. placené služby a monopol

Mnoho lidí má stále jakési nostalgické city ke Google kvůli jejich počátkům a skvělým službám. Velmi ochotně se zapomíná, že Google už dávno není start-up, ale globální superkorporace, která má našlápnuto k ovládnutí většiny internetu.

Kauzy ohledně bezkrupulózního šmírování uživatelů, vnucování aplikací do Androidu, skupování či likvidace konkurence (jakkoliv legální, ale neetické) atd. rozhodně nedělají Googlu dobrou reklamu.

Problém je především to, že téměř monopolní vyhledávání a téměř monopolní PPC (mimo Facebook) staví Google do obrovského střetu zájmů.

Na jednu stranu jsou výsledky v SERP prezentovány jako objektivní a Google si uzurpuje právo rozhodovat o špatných webech, špatných odkazech a řadě dalších věcí a tváří se jako objektivní božstvo vyhledávání.

Na straně druhé zcela očividně protěžuje vlastní služby a inzerenty. Takže Google prostě uživateli podsouvá upravené komerční výsledky, o kterých ale tvrdí, že upravené nejsou. Zásadní otázkou je, jak moc se toto děje – jak moc je přirozený výsledek SERP na první a druhé straně, když vlastně neexistuje jakákoliv možnost to zhodnotit či porovnat?

Monopol je pro uživatele vždy špatně

Každý koncový uživatel by měl mít na zřeteli, že každý monopol je velmi špatně. Nevyhnutelně vede k vnucování určité podoby služby, omezování uživatelů a samozřejmě zneužívání postavení. Mnohokrát to předvedl ČEZ, mobilní operátoři, Microsoft, Apple a řada dalších.

Opravdu není důvod zavírat oči nad tím, že Google pomalu a jistě utahuje šrouby. V kombinaci s PPC, analytikou, emailem, vlastním dominantním prohlížečem a OS pro mobily je Google skutečně globální hrozbou, protože opakovaně dokazuje, že svého postavení opravdu zneužívá.

Žádná velká koncentraci moci v historii lidstva neskončila dobře – je opravdu hodně naivní domnívat se, že to tentokrát bude jinak.

Tím nechci tvrdit, že je Google čiré zlo a že jeho produkty jsou špatné. Jen zejména pro online marketéry a IT profesionály vůbec není dobré ignorovat i druhou stranu mince, která bohužel začíná být opravdu nepříjemná.

2 komentáře u „Pokuta pro Google – výstřelek EU nebo zasloužený trest?

  1. Zajímavé názory. Mě osobně nejvíce vytáčí, že v PPC a Google Nákupech není prakticky žádná korekce relevance…
    I samotné parazitování PPC na brand konkurence je dle mě prasárna, ale Google to vyhovuje, páč jsou z toho slušné chechtáky

    • On vůbec má Google k zákonům či k „fair play“ velmi vlažný přístup, pokud jde o peníze. Třeba virální weby, v podstatě založené čistě na rozkradeném obsahu by podle Google pravidel měly mít okamžitý ban v AdSense a měly by být v sandboxu za duplicitu. Přitom vím o spoustě webů, které tímto způsobem fungují několik let a žádný ban/sandbox se nekoná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *