Pixmound.com – můj nový projekt

Projekt Pixmound.com nabízí fotky v plném rozlišení zdarma. Každý den je přidaná jedna fotka v plném rozlišení, která je k dispozici zdarma i ke komerčním účelům. Fotky jsou upravené ve fotobankové kvalitě, rozhodně se nejedná o nějaké zašuměné či neostré výcvaky (jako) z mobilu, které najdete na řadě free fotobank. Fotky respektují zákonné požadavky, tedy model a property release – nenajdete zde žádné designové výrobky (ani se smazanými logy, jak je běžnou praxí), žádné problematické fotky soukromého majetku, fotky osob bez jejich souhlasu a podobně. Na jednu stranu to omezuje možnou nabídku, na druhou stranu si tak můžete být jistí, že s užitím fotek nebudou žádné problémy.

pixmound-screen

Omezení licence je na další přeprodej a podobné aktivity – licence není creative commons a rozhodně si ponechávám copyright. Dokážu si živě představit různé chytráky, co by obratem začali moje fotky přeprodávat, vydávat za svoje a podobně.

Je to blbost?

Je nabízení fotek zadarmo a v plném rozlišení nesmysl? Popravdě, dřív bych určitě řekl, že jednoznačně ano. Po úspěchu PicJumbo už to dost dobře tvrdit nejde, na druhou stranu rozhodně nejde dělat profi fotky (jenom) zadarmo. Fototechnika, editační software i nezbytný výkonný hardware stojí opravdu hodně. Tím myslím řádově vyšší desítky až první stovky tisíc jen vstupní investice a nejméně tisíce ročně provozní náklady. Takže je nutné mít nějaký další monetizační model, zejména pokud to je živobytí na plný úvazek.

Jaký je plán?

V tuto chvíli především dodržet plán publikace – tedy nová fotka každý den. Zásob je dost, ale spíše se chci zaměřit na separátní nabídku na Pixmound a na fotobankách, recyklovat své fotobankové portfolio na Pixmound je asi nesmysl.

Do budoucna je samozřejmě více možných modelů, popřípadě i jejich kombinace. Web jde monetizovat přes affiliate na fotobanky, Amazon affil či AdSense. Všechny tyto modely jsou poměrně bezpracné, ale pokud není návštěvnost opravdu velká, je výnos velmi tragický. Další možnost je využít model předplatného či prodej balíků fotek. Uživatelé by tak měli za paušální poplatek přístup k většímu množství fotek, popřípadě by si mohli za fixní cenu stáhnout tematický balík fotek. Druhé řešení je výrazně jednodušší, protože ho lze realizovat například přes Gumroad a vyhnout se tak byrokratickým zhovadilostem okolo DPH při prodeji v EU. Navíc nevyžaduje neustálý přísun materiálu, lze ho postupně rozšiřovat.

Zatím nejsem rozhodnutý, k jakému řešení přistoupím, nejsympatičtěji se mi zatím jeví prodej balíků fotek.

Jak a proč?

Nápad uzrával několik měsíců, ale nijak aktivně jsem projekt neřešil. Prostě jsem občas popřemýšlel, jak by to šlo udělat. Nakonec jsem web stvořil za jedno odpoledne, díky šikovné premium šabloně Flatsome pro WordPress a pluginu na kontrolu stažení. Jednoduchý web o 4 stránkách, žádné speciální fíčurky, každá fotka se posílá do separátního postu a obsahuje odkaz ke stažení.

Zároveň to je pro mě bič, který mě bude popohánět s focením i editací. Už pomalu začíná fungovat.

První výsledky

Do začátku jsem použil převážně hotové fotobankové fotky, neměl jsem čas se s tím příliš babrat. První den jsem navkládal fotky i týden zpětně, tedy první den už bylo na webu 8 fotek a každý den přibývá další.

pixmound-stats

Založil jsem pro Pixmound i vlastní Twitter a Facebook, kam přidávám nové příspěvky. K plánování postů využívám Hootsuite, kde mám premium účet. Do propagace jsem neinvestoval žádné finance, nechávám to růst samospádem a uvidíme. Ideální plán je přidávat post na sociální sítě každý den. Twitter zatím roste lépe jak Facebook, osekávání dosahu holt dělá své.

Na konci srpna tak bylo na webu 38 fotek. Celková návštěvnost byla 109 návštěv a 120 stažení. Vychází to tedy cca 4 návštěvy a 4 stažení na den. Bohužel si opět musím postěžovat na Google Analytics, protože jsem musel cca 35 % spamové návštěvnosti odečíst a naopak zcela očividně nezapočítává část regulérní návštěvnosti. V interních statistikách přibývají shlédnutí stránek a stažení, ale v Analytics byla nula!

Jak můžete projektu pomoci?

Pokud se vám projekt líbí, používejte fotky, odkazujte, tweetujte! Když už se s tím babrám, tak ať je z toho aspoň nějaký užitek. Čím větší bude zájem, tím větší mám i já motivaci posouvat projekt dál. Pokud sháníte nějaké konkrétní náměty, neváhejte se ozvat, třeba je někde mám a jen mi nepřišly zajímavé.

4 komentáře u „Pixmound.com – můj nový projekt“

  1. Ahoj,
    upřímně, nevím co si o tom myslet. Třeba to bude fungovat, nevím.
    Když stránku rozkliknu a koukám na HP, nevím o co jde. Vypadá to jako Pinterest. Levnější verze. Přečtu si to na About a stejně tomu moc nerozumím. Na první pohled nevidím kolik fotek je v DB a co mi přinese tu ztrácet čas.
    Když ti jako contributor dám 1k fotek, co mi to přinese? Co 10k? A kdy? Utáhne to tvůj hosting? Jen to zabezpečené?
    Ty tagy dole vypadaji dobře, ale co když jich jednou bude sto? Nebo tisíc?
    Download je udělaný hloupě. Když dám samotný download link do prohlížeče, ten začne stahovat…udělám na to script a vykradu ti celou free DB za pár minut.
    Jen co to zaindexuje gugle, budu to stahovat z gugle images na jedno kliknutí
    To jen v rychlosti
    Dr.

    Odpovědět
    • Díky za koment, pokusím se zlepšit. Nahoře by měly přibýt slidery s call to action, zatím jsem se k tomu nedostal. Musím upravit popisek pod logem a další prkotiny.

      Cílem není vyrábět další fotobanku s 10k+ fotek, cca 1100 fotek po 3 letech hosting s přehledem unese. Kdyžtak připlatíme, tohle je drobnost.

      Download by podle tvůrce pluginu neměl jít přímo, ale nejspíš to nějak občůrat jde. Zatím je to testovací verze, každopádně účel je, aby to přímo přes link externě stahovat nešlo. Toto ještě budu řešit, protože nechci zbytečně vynucovat registrace (možná změním názor), ale každopádně masivní externí stahování fakt nehodlám tolerovat.

  2. Fakt pekný projekt Basti, ako som už minule písal, s jednoduchým, moderným a prehľadným designom, bez zbytočností. Páči sa mi. Tak, snáď z toho niečo bude.

    Na tvojom mieste by som ešte zvážil, či by nebolo vhodné vloženie vodotlače s viditeľnou adresou webu do každého jedného náhľadového obrázka, tak aby bolo pri jeho zalistovaní v SERPe vyhľadávačov a hlavne pri propagácii na sociálnych sietach ihneď zrejmé odkiaľ obrázok pochádza. Mohlo by to projektu pomôcť. Linka s adresou webu sa môže z textu príspevku na sociálnych sieťach rýchlo vytratiť, napríklad pri modifikovaných retweetoch a podobne, ale tá adresa webu natvrdo zakomponovaná v samotnom obrázku tam ostane praktiky navždy, aj keď pôvodný text príspevku bude už dávno preč.

    Tiež som si všimol, že si z propagácie vynechal Google+. Ja mám s propagáciu obrázkového obsahu na Google+ právne najlepšie skúsenosti spomedzi všetkých sociálnych sietí, takže ten by som určite nevynechával.

    Každopádne, držím palce. 😉

    Odpovědět
    • Díky za postřehy. Já mám s G+ zase přesně opačnou zkušenost, dokonce už i Pinterest se nějak rozjel, ale G+ pořád nic…

Napsat komentář: jareso Zrušit odpověď na komentář