Outsourcing pro online projekty

Nad využitím outsourcingu jsem přemýšlel už dřív, ale narazil jsem na řadu problémů. Hned po přečtení knihy 4-Hour-Workweek od Tima Ferrise jsem samozřejmě frčel na freelancer.com obhlédnout možnosti. Pokud jste v USA nebo vyděláváte firemní taxu typu 500 Kč/hod., pak se samozřejmě outsourcing velice vyplatí.

Když ale pracujete v částkách okolo 100 Kč na hodinu, pak je i spousta Indů za $3-5 na hodinu zatraceně drahá. A to se bavíme o té nejnižší sortě, zkušený freelancer bude stát $15 na hodinu je to fikne. O službách jako YMII a Brickwork ani nemluvím, tam se pohybujeme v taxách, o kterých si může většina Čechů nechat leda zdát.

freelancer.com outsourcing web

O něco později jsem narazil na easyoutsource.com, kde jde sehnat levnější lidi jak na freelancer.com. Ale k průlomu došlo až po přečtení článku Jona Havera, kde rozebíral svoji metodu najímání textařů na oDesku (nyní Upwork). Protože už delší dobu dělám několik projektů v angličtině, rozhodl jsem se pár $$ obětovat a dát tomu šanci.

Jak sehnat lidi?

Zpočátku jsem na to šel zcela špatně a koukal jsem na profily konkrétních osob a hodinové taxy. Tato čísla ale vůbec nic neříkají a řada projektů se řeší fixní cenou za projekt. Já jsem použil jen mírně poupravenou metodu popsanou Jonem Haverem.

pracovní poptávka pro outsourcing

Upravil jsem si jeho text zadání podle svých potřeb, doplnil nezbytné informace a poslal na Upwork první poptávku na články o 2500 slovech za $10, tedy po přepočtu opravdu vražedná cena okolo 25 Kč za normostranu. Během hodiny se seběhlo asi 5 nabídek, nakonec bylo asi z 10 nabídek několik poměrně slušných. V průběhu necelých 3 let jsem zadal desítky poptávek na různé úkoly v celkové ceně někde okolo $2500.

Je třeba počítat i s nekvalitní prací. Než někoho složitě lustrovat, raději zadám malou poptávku. Když se osvědčí, dostane další. Takto jsem vyzkoušel asi desítku freelancerů, tři z nich se mnou spolupracovali dlouhodobě.

Co dát do nabídky?

Většina zadavatelů jsou s prominutím pitomci, kteří neumí zadat práci – typickou ukázkou je webtrh. Pokud chcete předejít problémům, naprosto jasně a přesně napište, co chcete, kdy to má být a co za to nabízíte. Když sháním textaře, nenapíšu „sháním pisálka na projekt, pište reference“.

Je potřeba popsat o čem se bude psát, jaký rozsah, dokdy a kolik je nabízená odměna. Ušetříte si hodně starostí a neodradíte zkušenější zájemce. Znám situaci z obou stran a jako zhotovitel jsem si ověřil, že podobná stupidní zadání jsou velmi spolehlivý ukazatel problémů do budoucna.

Na Upworku si jde celkem rozumně nastavit různé vyžadované odpovědi či cover letter, jenže vyplňování takových ptákovin je pro zhotovitele dost práce navíc za hodně nejistý výsledek. Kdysi jsem zkoušel sám shánět zakázky i přes Freelancer a po asi tak desáté zbytečné nabídce vás přestane bavit soutěžit s Indy a Pakistánci ve vyplňování nesmyslů.

Na Upworku je zároveň možné nabídnout možnost další spolupráce a dobré hodnocení pro úspěšné freeancery, což má leckdy větší váhu než nějaký dolar navíc. Moji konkrétní poptávku vidíte zde (ano, dnes bych ji napsal lépe):

ukázka outsourcing poptávky

Komunikace s freelancerem

Vše popsal naprosto blbovzdorně Tim Ferris ve své knize 4 Hour Workweek, ale neuškodí základ shrnout. Vždy pište jednoduše (žádná šílená souvětí), ideálně v bodech, přesně a k věci. Co chcete, jak to chcete, do kdy to má být a co za to bude. Tím si ušetříte 90 % problémů a posílání dodatků sem a tam.

Protože nejspíš ani jedna strana není rodilý mluvčí, vyžádejte si, aby freelancer shrnul ve 2-3 větách vlastními slovy co po něm chcete. Pak si můžete být jistí, že úkolu správně porozuměl. Držel jsem se toho, při zadání textu jsem dodal názvy článků, co by v nich mělo být (osnova v bodech) a jak mají být dlouhé – nebyl sebemenší problém.

Výběr feelancera

Samozřejmě počítejte s tím, že na normální poptávku se sesype plno nerelevantních nabídek. Obvykle od různých zhotovitelů z Blízkého Východu, Asie a Tichomoří – právě proto zadávám podmínky naprosto jednoznačně. Když chci rodilého mluvčí z USA a přistane mi tam podobná nabídka, okamžitě letí.

U každého freelancera si samozřejmě letmo projdu profil, reference a hodnocení. Očividně nekvalitní anebo zase příliš drahé vyházím rovnou a pak už dál pracuju jen s výběrem. Někdy se nenajde ani jediný nadějný freelancer, naopak někdy se sejdou třeba tři.

outsourcing lidí

Není problém vybraným jedincům zadat malé testovací poptávky za fixní cenu (třeba $10) a rovnou nabídnout, že v případě splnění dám ihned výborné hodnocení a další práci. Když to dotyčný zmastí, je obvykle lepší nehandrkovat se s reklamacemi a prostě to zaplatit, další práce už samozřejmě nebude.

Je levnější to udělat takto, než se s nějakým mamlasem hádat přes zprávy, ztrácet čas a ničit si nervy. Na tuto zkušenost určitě dojde, je lepší s tím počítat předem. Řada levných freelancerů všechno umí, všechno slíbí a dokonce to udělají i velice rychle. Bohužel, obvykle naprosto nekvalitně či špatně. Pozor na to, čtěte reference, používejte selský rozum.

Proto také zadávám všechny nabídky jako jasně definované, krátké, jednoznačné a za fixní cenu. Já si předem stanovím, kolik to bude stát, a co chci. Freelancer jasně vidí, do čeho jde. Neřeším hlídání hodin a průběžné kontroly, překračování plánovaného rozpočtu atd. Také je jasně dáno, co se považuje za splněný výsledek. Nemám čas ani chuť dělat někde drába.

Spolehlivost freelancerů

Co si budeme nalhávat, ne každý se osvědčí a ne každá spolupráce vydrží. Krátké a jasně dané kontrakty udržují dobré a svěží vztahy. I když mám občas poměrně velké projekty (třeba psaní desítek textů na web), zadávám pěkně každý článek zvlášť. Pokud nepožaduju nějaké vstupní dotazy a další kraviny, je to pár kliknutí.

Pokud jde o novou spolupráci, je třeba obzvláštní opatrnosti. V současnosti používám jen copywritera a korektorku (oba z USA). Zkoušel jsem i několik dalších lidí, jak na psaní článků, tak na linkbuilding a nějaké drobné SEO úkoly. Předchozí textařka byla vcelku dobrá a vydržela asi rok, ovšem další z Filipín a pár „SEO brigádníků“ se hrubě neosvědčili. Pozor zejména u linkbuidlingu, správy sociálních profilů, shánění fanoušků a podobně. Než někomu svěříte rozsáhlejší pravomoc, důkladně si dotyčného proklepněte.

A opět jsme u jasně definovaných úkolů – pokud je větší celek rozsekaný na menší a konkrétní úkoly, obvykle není problém. Navíc freelancer i zadavatel vidí postup práce hned a jde platit průběžně po krocích. Větší poptávky umí Upwork rozdělit na více celků, ale mně se osvědčilo to rovnou dělat jako malé zakázky a neřešit milníky.

Pokud freelancer začne časem práci flákat nebo něco vázne, není problém spolupráci na kterémkoliv úkolu ukončit a další prostě nezadat. Žádné předčasné ukončování běžících jobů, žádné handrkování.

Kvalitní lidi si hýčkejte

Sehnat spolehlivého a kvalitního člověka není zas tak snadné. Studenti ani důchodci také nevydrží věčně. Pokud se někdo osvědčí, tak si ho hýčkejte. Zaplaťte o trochu víc, pokud to je možné, za dokončené zakázky dávejte bonus. Vyplňujte freelancerům reference a hodnocení, je to pro ně opravdu důležité. Copywriterům nabízím aktivní link ze záhlaví článku, i toto je slušná odměna navíc.

odkaz na autora článku

Komunikujte, nesnažte se lidi natáhnout, naslouchejte jejich problémům a požadavkům. Zaplatit kvalitnímu člověku o polovinu víc je pořád mnohem levnější než shánět někde levné freelancery, kdy vyhodíte spoustu času a peněz za nekvalitní práci a přiděláte si kupu starostí. V samostatném článku najdete více o dlouhodobé strategii a plánování obsahu pro authority web.

Ach ty poplatky!

Pokud seženete kvalitního člověka, vyplatí se jakýmkoliv zprostředkovatelům vyhnout a pracovat přímo. Popřípadě si jen občas přiživit reference, ale nehrnout velké finanční objemy přes Upwork či Freelancer. Ono se to nezdá, jenže třeba Upwork neumožňuje platit přes Paypal. Banka samozřejmě nasolí kurz a kromě poplatků Upworku proděláte i na konverzi.

A aby toho nebylo málo, platíte v USD, ale Upwork vám strhne EUR (jste přece v Evropě že…). Takže na konverzi provaříte klidně i víc jak korunu na každém dolaru a dohromady s poplatky za zprostředkování není problém okolo 20 % z ceny zakázky odevzdat bance a Upworku. (Freelancer platí 10 % z ceny zakázky, to vám samozřejmě přirazí k ceně.)

Jedna příhoda pro poučení: Upwork si je samozřejmě rizika obcházení poplatků vědom, takže komunikaci pečlivě sledují. Můj dlouhodobý copywriter udělal chybku a napsal výslovně výraz Paypal do jedné zprávy a za chvíli jsme měli oba zablokovaný účet. Nakonec se to přes support vyřešilo, pohrozili a jelo se dál. Ale rozhodně nikdy nedomlouvejte práci mimo Upwork přes jejich vnitřní zprávy – ani nenaznačujte!

Někdo by mohl namítnout, že obcházení zprostředkování je neetické. Ano, do jisté míry souhlasím. Jenže Upwork se také nechová zrovna fér, například u dlouhodobé opakované spolupráce si účtuje stále stejně, přestože jejich přínos je v podstatě mizivý. Také razantní zvýšení poplatků, nemožnost platby přes Paypal a výše zmíněné veletoče s kurzem plateb tomu zrovna nepomáhají. Stížnosti prší už přes rok, změna stále nikde.

3 komentáře u „Outsourcing pro online projekty“

  1. Díky za sdílení svých zkušeností, Zbyňku!

    Hlavně odstavec pod „Co dát do nabídky?“ je hrozně důležitý a přesně jsem si to uvědomil až teď nedávno, když jsem pracoval na zakázkách z té druhé strany.
    Nikdo nikomu nevidí do hlavy, a tak je potřeba přesně vysvětlit/ukázat, co vlastně chceme a to včetně zdánlivě triviálních věcech, protože je třeba druhá strana v předchozích zakázkách dělala jinak (nebo na ně jen nebrala ohled).

    Nevím, jestli sleduješ Authority Hacker, ale na tohle téma se mi tam moc líbil tenhle článek – https://www.authorityhacker.com/content-machine/ – kde je třeba dobrý nápad s nahráváním videotutoriálů, kde pak freelancer vidí právě i ty drobnosti, které by tě ani nenapadly.

    Tvůj článek mi přišel akorát vhod, protože outsourcing asi nakonec budu řešit už teď. Takže ještě jednou díky, že ses o něj podělil! 🙂

    Odpovědět
    • Psaní poptávek je hodně stěžejní, protože jako copywriter jsem to řešil kdysi mockrát. Pokud tam není aspoň rámcově co, pro koho, jakým stylem, jaký je smysl článku… tak to prostě nejde udělat dobře. Hodně pomůže třeba odkaz na zdroje dalších informací, holt ne každý je univerzální expert na vše. Pokud chci do čánků něco konkrétního, vždy to explicitně píšu do zadání a přidám odkazy.

Napsat komentář: Jan Zrušit odpověď na komentář