Nové Google Images – geniální nástroj na kradení obrázků

Před pár dny zveřejnil Google novou verzi vyhledávání Google Images. Tato nová verze je docela problém pro jakékoliv tvůrce obrázků a weby s obrazovým obsahem a to hned z několika důvodů.

Jak fungují Google Images?

V původní verzi jste viděli náhled obrázku a i přes krajně nevhodný odkaz „stáhnout obrázek v původní velikosti“ šlo do jisté míry o regulérní vyhledávání. Uživatelé našli obrázek a často pokračovali na původní web. Už ve staré verzi vyhledávání (podle statistik fotobanky Dreamstime) pouhých 25 % uživatelů skutečně kliklo na obrázek, místo aby ho stáhli rovnou přes Google Images. To je poměrně alarmující číslo, protože tak tvůrci webů přichází o obrovskou část návštěvnosti. Proti nové verzi je to však doslova drobnost. Nová verze Google Images totiž obrázky natvrdo zobrazuje i v plné velikosti a ještě navíc je hotlinkuje (tedy stahuje v reálném čase) z původního webu. Uživatel tedy nemá sebemenší důvod chodit na váš web, když má obrázek přímo v Google Images! Nejedná se o nějaké abstraktní řečičky, například CEO fotobanky Dreamstime Serban Enache už o dopadech nového vyhledávání publikoval velmi nelichotivý článek.

Vyhledávání obrázků, ale…

Dokud slouží vyhledávač k vyhledávání, je vše v pořádku. Vyhledáte požadovanou frázi, prohlédnete popisky či obrázky a pokračujete na vybraný web. Pokud ale vyhledávač zobrazí úplnou informaci z cílového webu, dochází k parazitování na cizím obsahu a ještě navíc drastickému porušování autorských práv. Je to naprosto stejné, jako různé agregátory obsahu a veřejné RSS weby – prostě natvrdo zkopírujete nebo hotlinkujete cizí obsah, nasadíte reklamu a vesele vyděláváte. Zatímco obsah za vás tvoří jiní.

Co je špatného na hotlinkování?

Máte webovou stránku s hodnotným obsahem. Její tvorba i provoz vás stojí spoustu času a také částo i hezkých pár tisíc. Pokud se nejedná o hobby blogísek, obvykle je takový web i zdrojem obživy, ať již přímo (prodej zboží či reklamy) nebo nepřímo (shánění zákazníků pro vaše služby). Pokud někdo informace z vašeho webu vysává a zobrazuje na svém webu, fakticky vám krade návštěvníky a tím samozřejmě i výdělek. Druhá velmi nepříjemná vlastnost hotlinkování je zátěž vašeho hostingu či serveru. Pokaždé, kdy uživatel zobrazí stránku s hotlinkem, dojde ke stažení originálu z vašeho webu. A teď si představte, že máte na webu 200 obrázků po pár stovkách kB a Google Images je zobrazí několikrát za den. Stovky MB dat denně jenom lítají, přitom na váš web nikdo nepřijde!

Takže ve výsledku nemáte návštěvníky, ale máte výrazně zvýšenou zátěž serveru, kterou vám poskytovatel nejspíš při nejbližší příležitosti naúčtuje. A Google má vaše obrázky, které zobrazuje ve svém „vyhledávači“ a kasíruje tučné částky za reklamu. Podle statistik z roku 2010 uvádí Google návštěvnost Google Images okolo miliardy lidí denně, nejedná se tedy o žádnou drobnost.

Uživatelé jsou opět přesvědčováni, že krást obrázky je v pořádku

Úplně nejhorší je ale nenapravitelná škoda, kterou Google páchá na chápání duševního vlastnictví. Každý obrázek musel někdo vytvořit a to stojí čas a obvykle také nemálo peněz. Kvalitní fototechnika, kreslící software či malířské potřeby nejsou v žádném případě zrovna levnou záležitostí. Nejlepší díla (a samozřejmě nejvíc „sdílená“ a rozkrádaná) vytváří profesionálové, tedy ti, co se tvorbou živí. Pochopitelně nemohou jen tak svá díla rozdávat, protože musí z něčeho žít. Většina zákazníků težko bude chtít koupit fotku, která koluje v tisících kopií po internetu. Google nejen že rozkrádání neuvěřitelně usnadňuje, ale dokonce v lidech vzbuzuje dojem, že hotlinkování, sdílení a stahování cizích obrázků je naprosto v pořádku! Poznámka typu „dílo může podléhat autorským právům“ je naprostý výsměch. Každé dílo podléhá autorským právům, není li explicitně uveden opak! Google svým novým „vyhledávačem obrázků“ fakticky rozkrádá miliardy obrázků denně a vydělává, zatímco autoři těchto obrázků přichází o návštěvnost a tím samozřejmě i o výdělek. Opět se nejedná o plané řeči, několik zástupců fotobank již oznámilo pokles návštěvnosti i prodejů.

Co s tím můžeme dělat?

Bohužel, jako obvykle taháme za kratší provaz. Nevystavíte svoje fotografie na internetu a jako byste nebyli. Zakážete Google indexování fotografií a výsledek je stejný. Takže můžete Google zanechat komentář na jejich vývojářském blogu nebo ve skupinách Google, můžete podepsat petici a doufat, že zase dostanou rozum. Eventuelně můžete použít Dragovu úpravu .htaccess a trošku to hotlinkování Google osladit. Stále tak platí, že cokoliv dáte na internet, stává se veřejným majetkem. Nezveřejňujte fotografie ve velkém rozlišení, ukládejte je v horší kvalitě a vždy je opatřujte vodoznakem. Pokud plánujete například výstavu či publikaci, rozhodně nevystavujte použité fotografie online. A vy, co obrázky sdílíte a stahujete vězte, že mi autoři stále ještě nejsme schopni fotosyntézy a naše díla nás živí. Každým stažením, sdílením a zneužitím našeho obrázku nás okrádáte o peníze.

Příspěvek byl publikován v rubrice Názory a jeho autorem je diginomad. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

2 komentáře u „Nové Google Images – geniální nástroj na kradení obrázků

  1. Pingback: Kauza embedování videí u soudu | DigiNomad.cz

  2. Pingback: Sociální sítě - loupíme ve velkém | StockPhotography.czStockPhotography.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *