Nebudujte obsah na cizím

Tvorba kvalitního obsahu je poměrně drahá záležitost, dávejte si proto pozor, kam ten obsah nahráváte. Druhou velice pracnou záležitostí je vybudování slušné návštěvnosti.

Dnes je velice moderní budovat rozsáhlé fan stránky na sociálních sítích a různých free službách, nicméně to rozhodně není zadarmo ani bez rizika. Klíčové projekty by měly být vždy pod plnou kontrolou. Sociální sítě slouží k podpoře a propagaci vašich webů, nesnažte se je používat jako náhradu obsahového webu!

Rizika ztráty obsahu

Nejzávažnějším rizikem je bezesporu trvalý ban nebo smazání. Často ani nemusíte doopravdy porušit podmínky používané služby, nějakému adminovi rupne v kouli nebo vás někdo nahlásí a vaše roky piplaná stránka či profil je v háji.

Obzvláště nebezpečné to je v případě různých sociálních profilů, kde hodnocení závadnosti provádí nějaký algoritmus. Zejména Facebook je proslulý tím, že blokuje profily a banuje stránky za naprosté nesmysly a možnost odvolání reálně není. Opačný průšvih pak je zase záplava falešných reklam či kradeného obsahu, které opakovaně nahlašujete, ale Facebook žádný problém nevidí.

Nějaké pomoci se přes půl zeměkoule nedomůžete a stěžovat si není kde. Další velké riziko spočívá ve změně podmínek či zrušení části služeb. Takto jsem třeba přišel bez varování o poměrně obsáhlou diskuzi na Facebooku. Prostě jednoho dne zmizela.

Problémy s autorskými právy

Nahráním obsahu na většinu sociálních sítí udělujete automaticky souhlas s jejich libovolným užitím ze strany provozovatele. Dokonce většinou udělujete i souhlas s dalším přeprodejem! Pokud nahráváte svůj obsah, může ho provozovatel dál využívat a samozřejmě vám nedá ani halíř.

A navíc pokud nahráváte licencovaný cizí obsah, nemáte právo udělovat souhlas s jeho dalším užitím. Tyto problémy se samozřejmě vztahují zejména na kvalitní informační obsah – třeba články. Pokud naopak chcete masivní šíření vašeho obsahu kvůli marketingu, pak je sociální síť ideální.

Problémy s monetizací

Spousta free služeb omezuje či zakazuje různé způsoby monetizace, někdy dokonce nesmíte mít reklamu vůbec. Pak už zbývá jedině affil v podobě textových odkazů či přímý prodej odkazů, ale ani to často není možné. Sociální sítě jsou z hlediska monetizace lepší, ale obvykle se hodí víc pro marketing.

SEO potíže

Řada free služeb vkládá vlastní reklamu, někdy i velice nevhodným způsobem. Ve výsledku tak můžete dostat penalizaci za různé nekalé praktiky, které ovšem páchá provozovatel vaší free služby. Další potíže mohou vyplynout například z úpravy služeb, kdy se změní struktura adresářů či názvy stránek.

Na podobné věci nemáte sebemenší vliv, přitom mohou nehezky zamávat s návštěvností a umístěním v SERP. Na nějakou výraznější on-page optimalizaci většinou můžete spokojeně zapomenout.

Kvalitní weby musí být plně pod kontrolou

Různé free služby jsou vhodné pro všelijaké black hat triky a nenáročné podpůrné weby. Sociální sítě jsou zase výborné pro získávání návštěvnosti a odkazování na váš obsah. Primární obsahové weby však vždy budujte na normálním hostingu a na vlastní doméně, totéž platí pro různá fóra a komunity.

Je to sice práce navíc, ale pár ušetřených stovek ročně nestojí za možné potíže. Za doménu a hosting u Wedosu dáte za rok do 500 Kč a můžete si na svém webu dělat co chcete, v případě multihostingu je to ještě výrazně levnější. Na méně náročné projekty vám postačí často i free hosting k samotné doméně, takže roční náklady klesnou pod 200 Kč.

 

 

6 komentářů u „Nebudujte obsah na cizím“

  1. Veru, pravda pravdúca je to Basti! Človek nikdy nevie čo druhej strane môže skrsnúť v hlave a ako svoju službu upraví. Preto je najlepšie hlavne do svojho investovať a free služby používať jedine len ako podporu vlastných projektov. Presne tak ako si povedal! 😉

    Odpovědět
    • Souhlasím, ale tento článek je zejména o nebezpečnosti budování obsahu na sociálních sítích a různých free webech. Podobné „satelitní“ weby jsou výborná podpora, ale není dobré na ně umístit jádro činnosti. Hodně populárních služeb zkrachovalo, změnily se podmínky atd. Guest-blogging na kvalitních webech je něco jiného, ale jeho účelem je také podpora, nikoliv budování separátního bizu.

  2. Teď jsem si všiml tohohle komentáře…co hmatatelného a reálného přineslo, kdyby tento článek vyšel taky na Lupě? Při pohledu na layout této stránky bez reklamy a všimného z Lupy mě vůbec nic nenapadá… .-o
    Dr.

    Odpovědět

Napsat komentář: Dr.Ozdi Zrušit odpověď na komentář