Jak postupovat při budování komerčního webu?

Nedávno mi dorazil newsletter na téma správného pořadí činností při tvorbě výdělečného webu. Je pravda, že zejména na začátečníka je toho strašně moc a neví čím začít. Je lepší pracovat na obsahu, na designu, na umístění reklamy, na SEO? Nicméně po bombastickém začátku jsem se ve zmíněném newsletteru dozvěděl, že si mám koupit kurz. Raději tedy zveřejním vlastní názor na správný postup – podložený zejména mnoha vlastními zkušenostmi, jak to opravdu nedělat.

Nejdřív klíčová slova nebo affil nika

Ze všeho nejdřív si ujasněte, o čem web vlastně bude. Můžete ho dělat pro radost, jako dělám třeba krasymongolska.cz, nebo to může být podloženo čistě klíčovými slovy či nějakou affilliate nikou. Je to na vás, ale bez tématu se nikam nehnete.

Potom doména

Jakmile máte jasno o tématu, můžete zkusit buď zapamatovatelnou doménu anebo vyberete nějakou vhodnou frázi. Nevyplatí se to s frázemi přehánět, pořád jde najít spoustu krásných dvouslovných domén, jen zapnout mozkové závity. Někdy jde kápnout i na pěkný jednoslovný název. Na různé SEO paskvily o několika slovech a/nebo s pomlčkami se vykašlete. Zásadně český obsah na CZ, anglický na COM/NET/ORG. Ideální je mít česká slova s CZ koncovkou a anglická s cizí, až na výjimky se anglický název s českou doménou či český název s mezinárodní doménou nevyplácí. Vyzkoušeno.

Další možnost pro zkušenější je koupit expirovanou doménu, ideálně čerstvou s nějakými ranky a odkazy, ušetříte si práci se SEO později. Pouze pozor na případnou penalizaci či nekvalitní odkazy, místo rychlého startu by mohla následovat dlouhá klinická smrt.

Pak nahrajete obsah

Co nejdříve po zakoupení domény je třeba nahrát obsah, i kdyby to měla být jedna statická primitivní stránka nebo jednostránková prezentace na základní šabloně ve WordPressu. Leckdy je mnoho nápadů, ale málo času. Jednu stránku provizorního obsahu splácáte i za hodinu, ale vyhledávače již web indexují a vědí, o čem vlastně je. Ideální je samozřejmě nahrát několik stran slušného obsahu a nějaké dobře popsané obrázky (názvy, alt a title tagy), občasná aktualizace velmi pomůže. Někdy však máte moc práce, moc nápadů najednou, necháváte web uzrát atd. – pro všechny tyto případy je lepší jakýkoliv obsah než žádný!

Názorů na strategii nahrávání obsahu a aktualizací je spousta a každou strategii jde zdůvodnit. Já se snažím nahrát pro začátek alespoň pár stránek textu a pak v horizontu týdnů či prvních měsíců alespoň něco přidat. Pokud cílíte na SERP a PPC, je asi lepší přidávat pravidelně každý týden nebo i častěji další článek, je to běh na dlouhou trať. Pokud se jedná o niche web pro affilliate, je lepší mít web vždy v uzavřené podobě, ať návštěvníky neodrazují nedodělky – nepůsobí to seriózně. Aktualizace obsahu pak lze řešit po celcích tak, aby web vždy měl ucelenou podobu.

A co nejdřív nasadíme reklamu

Jednou z velkých (a hodně drahých) chyb je odkládání nasazení reklamy. Je dobré reklamu (affil, PPC) nasadit hned. U jednoho webu jsem PPC delší dobu neřešil, po nasazení začala jedna stránka webu produkovat výdělky 400-600 Kč měsíčně. Rok odkládání a cca 5000 Kč bylo v háji, přitom nasadit reklamu nakonec zabralo čtvrt hodiny! Nikdy nevíte, kdy se web chytne a kdy začne proudit návštěvnost. I weby s minimální návštěvností mohou z PPC generovat desítky či první stovky korun ročně. Ještě důležitějšího je affil na dražší produkty, ztráta jediné konverze vás může snadno stát stovky korun. Před jakoukoliv další aktivitou proto i na provizorní jednostránkový web nasaďte reklamu. Projekt může třeba rok dva ležet ladem a zbytečně přijdete o peníze. Názorně, na jednom webu jsem jen pokusně umístil asi 5 affilliate odkazů do textu. Roční výdělek dosáhl téměř 2000 Kč.

Trochu složitější otázka je sběr emailů, ale obecně přidáním políčka nic neztratíte. Rozesílat emaily můžete začít i později, to je ovšem téma na jiný článek. Pokud máte už v začátku nějaký bonusový obsah výměnou za email, pak se sběrem kontaktů neotálejte!

A kde je design?!

Nebojte se, na design jsem nezapomněl. Protože však dnes většina z nás pracuje s WordPressem či jiným redakčním systémem, je otázka vzhledu obvykle vyřešena raz dva. Řada webdesignérů či grafiků by vám ráda vnutila originální návrh a vlastní CMS. Většinou je to blbost, kterou nepotřebujete. Sehnat dobrou šablonu je otázka chvíle hledání či zaplacení pár dolarů. Šablon pro WordPress existují desítky tisíc, nevynalézejte kolo!

Vzhled je mnohem důležitější u affilliate webů, kde je cílem především prodat. Na začátku je důležité web co nejdřív spustit, ale i s laděním prvků je třeba začít poměrně brzy. U webů, které cílí především na přirozenou návštěvnost z vyhledávačů, je důležitá spíše kvalita obsahu. I základní šablona ve WordPressu pro začátek stačí.

Postup propagace a SEO

Když se web ocitne online, je třeba začít budovat odkazy a propagovat web kde to jen jde. Nevyplatí se spoléhat jen na SEO. Za prvé bez opravdu slušného odkazového profilu nemáte šanci ani s obsahovým webem proti MFA, za druhé to trvá velmi dlouho, v lepším případě mnoho měsíců! Kromě budování odkazů je proto potřeba web propagovat i na sociálních sítích a diskuzích, protože návštěvnost začne proudit hned. Nejde spoléhat jen na vyhledávače, jedna změn algoritmu a váš web bude ze dne na den v digitálním nebi. Návštěvnost je třeba získávat z více zdrojů. Pro affilliate weby se někdy vyplatí i vlastní PPC kampaň, která může web rozjet ze dne na den. Ovšem rozhodně to není nic pro nezkušené začátečníky.

A teprve nakonec ladíme!

Teprve nakonec si můžete hrát s různými SEO vychytávkami, laděním vzhledu a podobně. To jsou věci, které zpočátku nic nepřinesou. Nemá cenu se měsíce babrat s šablonou, když na webu není obsah, vyhledávače neindexují a není co propagovat! Tak přicházíte o peníze i o čas, protože rozjet web není otázkou dnů nebo týdnů.

Proklikovost a konverze jednotlivých prvků lze stejně otestovat jedině v reálném provozu. Nechte web klidně chvíli běžet a teprve následně vyhoďte nejméně účinnou reklamu a dejte ji jinam. Experimentujte s formáty, velikostí reklamních prvků, barvami a umístěním. Každý web má trochu jiné publikum a neexistuje univerzální postup. Z prokliků a navštívených adres poznáte tok návštěvníků po vašem webu a můžete s ním dál pracovat.

Příspěvek byl publikován v rubrice Webové projekty a jeho autorem je diginomad. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

5 komentářů u „Jak postupovat při budování komerčního webu?

    • Věřím, že tam určitě něco hodnotného přidáš, tohle je jen stručný seznam 🙂

  1. Souhlasím. Když jsem s weby začínal, nacpal jsem do http://www.fototipy.cz tisíce korun – vlastní design, nakódování šablony, upravení redakčního systému a celková doba tvorby webu se protáhla na měsíce.

    Kdybych Fototipy rozjížděl dneska, tak bych se přesně jak píšeš zaměřil nejdříve na obsah a postupně bych ladil zbytek.

  2. Ať si říká, kdo chce co chce, tak základ je obsah…pokud nemáte peníze na propagaci přes ppc, fb apod. tak si bez něj moc neškrtnete..

    Další věc, že je hodně důležité o čem budete psát..velká konkurence znamená psaní kvalitnějších článku..což může zabrat i několik hodin, ne-li dnů (psaní, editace, fotografie, úpravy)…malá konkurence zase naopak menší návštěvnost, ale zase nepotřebujete tak kvalitní články..

    Pro začátečníky dobrý článek…ukazuje hlavně základy. Celkově je podnikání přes internet docela makačka..hlavně na začátku, kdy musíme věnovat čas studiu…html, php, wordprssu, pluginům, nette, affilu, js, css, Google Analytics a měření, hostingu, doménám, seo, praseo, futureseo…a dalším věcem, na které přijdete s postupem času.

    Začátečník pravděpodobně začne s wordpressem či jiným cms, nahodí základní pluginy a valí obsah…

    Doporučení: nezapomínejte na provázanost obsahu (odkazování, prolinkování), vždy mějte v záloze náhradní affiliate program či jiné řešení, jak obsah zpeněžit, rozvíjejte úspěšný obsah (zjistíte jej např. podle návštěvnosti z GA),

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *