Jak mě okradl virál

Vzácně se někdo zamýšlí nad tím, že různé virální weby a sociální fan stránky jsou v podstatě čistý parazitizmus. Vykrádají cizí obsah ve velkém, sdílí kde se dá a stovky tisíc fanoušků se jen hrnou. Problém začíná být poněkud reálnější, když podobná stránka vyrabuje váš obsah.

Jak to začalo

Prohlížím tak nějaké novinky na FB a jejda, vidím povědomou fotku. Copyright tam napsaný je (je třeba se na něco vymlouvat, kdyby náhodou nějaký autor držkoval), ale odkaz na zdroj už samozřejmě ne. Tuto konkrétní fotku Víti Snášela jsem (v podobě odkazu z mého webu, kde je nahraná!) dával na FB o dva dny dřív. Zabrousil jsem teda na původce a ejhle, klasická virální stránka! Žádný vlastní obsah, vše pečlivě vyrabováno z cizích webů. Zato krásných 270.000+ fanoušků. Víťova fotka má přes 3200 lajků a 845 sdílení. Originál má celé 3 lajky, super… A mimochodem cílový web je klasický nedodělaný agregátor, obsah komplet vykradený jinde a prošpikovaný reklamou. V rámci přípravy článku jsem tutéž fotku našel v agregátoru fotek na Tumblr a mohli bychom pokračovat.

spinel

Proč mi to vadí?

Podobný parazitický systém je bohužel od úspěchu Viralnovy zcela běžný. Lidi masivně vykrádají cizí obsah a „agregují“ ho na svých sociálních profilech. Ti blbější tím končí, ovšem většina samozřejmě takto získává traffic, který přeposílá na svůj web. Ten je pochopitelně patřičně vyzdobený množstvím reklamy. Šikovní takto vydělávají i několik tisíc dolarů denně. Zatímco původní web i autoři utřou hubu. Škoda je hned několikanásobná. Přijdete o traffic a tím i o výdělek, protože vám virál přímo konkuruje vaším vlastním obsahem! Když uděláte lepší, prostě ho zase ukradne. Druhý problém je to, že nahrají přímo fotku na sociální síť a díky tomu se fotka stane majetkem sociální sítě. Nikdo absolutně neřeší, že vůbec nemají právo něčí cizí fotku nahrávat. Vzápětí koluje po síti v tisících neautorizovaných kopií a samozřejmě bez odkazu. Časem pak i bez autora, který se jaksi vytratí…

Bezmězně mi vadí, že sociální sítě tento systém výslovně podporují, přestože je jasně protizákonný. A taky mi vadí, že podobné weby okamžitě nekoupí sandbox a zrušení AdSense účtu. Pro velké partnery asi platí jiná pravidla a velký Google nad nějakým tím masivním vykradením obsahu přivře oko. Ostatně sám má také velmi zvláštní přístup k autorským právům, která se přiohnou kde je třeba…

Poučení

Podobní zmetci vás denně připraví o slušné peníze a nejde tomu nijak rozumně zabránit. Všem kromě okrádaných to vyhovuje, bohužel. Přepočteno podle mých reálných statistik prokliků mě jen tahle fotka a jedno sdílení na virálním webu mohlo vydělat 100-300 Kč. Protože se ovšem odkaz kamsi vytratil, výdělek se nekoná. Respektive koná, ale shrábne ho někdo jiný. Proto opět opakuju – NIKDY na sociální sítě nenahrávejte přímo fotky. A u všech fotek na internetu zcela nemilosrdně vkládejte copyright a hlavně URL. Díky podobným virálním zlodějíčkům tak získáte alespoň nějaký drobný traffic.

6 komentářů u „Jak mě okradl virál

  1. Toto je samozrejme svinstvo! Zobrať fotografiu a ako zdroj uviesť svoju vlastnú stránku a nie pôvodnú stránku autora, tak to je vrchol drzosti. Síce neviem, čo by s tým išlo spraviť, ale asi by si to nemal nechať tak. Možno by si mal rezolútne žiadať, aby uviedli tvoju stránku, ako miesto pôvodu obrázku, aj keď silne pochybujem, že na hentaké indivíduá by to malo nejaký účinok.

    Okrem toho, obrázok už bol uverejnený a predpokladám, že nárazovo pozbieral väčšinu lajkov a zdieľaní, takže nejaké dodatočné uverejnenie správnej adresy webu by už asi moc nepomohlo.

    Sám neviem čo by sa stým dalo robiť a vo všeobecnosti sa cítim trochu rozpoltene v otázke sociálnych sietí a vlastne v celkovej propagácii na nete. Na jednej strane by som vlastne chcel mať na sociálnych sietiach množstvo fanúšikov, chcel by som aby ľudia v hojnej miere zdieľali moje fotografie a ja som tak získaval „popularitu“ a „propagáciu“ zdarma, ale samozrejme na druhej strane nechcem, aby moje fotografie ľudia kradli a stávali sa mi tak podobné veci aké si opísal v článku. Holt je to taký rozkol a ako som povedal, sám poriadne neviem, čo v tejto veci vlastne chcem!? 😉

    Ono by bolo potrebné nájsť nejakú zlatú strednú cestu, aj keď, ako by sa to vlastne dalo, to zatiaľ presne netuším.

    V príspevku si spomínal, že netreba vôbec nahrávať priamo na sociálne siete, lenže ak som to správne pochopil, tak tá virálna stránka mohla práve tak ľahko zobrať obrázok priamo z tvojho webu, než z tvojho príspevku na sociálnej sieti, ktorý si uverejnil 2 dni predtým, takže dobrovolné zrieknutie sa nahrávania na sociálne siete asi moc nevyrieši, skôr uškodí z hľadiska vlastných fanúšikov, u ktorých predpokladám aspoň nejaká časť, pravidelne očakáva aktivitu od stránky ktorú sledujú.

    Jedinou možnou obranou je asi naozaj používanie nejakého nepriehliadnuteľného vodoznaku, bez ohľadu na to, či sa to ľudom bude páčiť, alebo nie. Inak to veru nevidím. Sám to asi vyskúšam a do svojich fotografií na sociálnych sieťach začnem takýto vodoznak vkladať. Hlavne teda vodoznak s poriadne viditeľnou adresou webu, som celkom zvedavý čo by to spravilo a či by to zvýšilo type-in návštevnosť webu pri virálnom zdielaní obrázku. Aj keď je fakt, že drvivá väčšina ľudí, ktorí fotografiu na sociálnej sieti zhliadnu, si určite nedá tú námahu so zadávaním url adresy priamo do prehliadača, bez ohľadu na to aká veľká by tá url bola, takže problém to rieši len čiastočne.

    • Sociální sítě jsou super a jistě nikdo z nás nemá nic proti jejich používání a marketingu na soc. sítích. Co mě ale štve, že se provozovatelé staví slepí a hluší k nehoráznému rozkrádání obsahu, které se (nejen) na FB děje v neskutečném měřítku. Buď potřebujeme revoluční změnu autorských práv tak, aby z toho autoři taky něco měli, nebo se holt budou muset provozovatelé sociálních sítí i vyhledávačů postavit k problému čelem. Bez pardonu mazat celé profily, zabavovat výdělky a vyřazovat ze SERP. Protože jinak to je boj s větrnými mlýny, jednoho zmetka nahlásíš, dva noví se objeví hned zítra… Nechápu, že podobné vykrádací weby jedou AdSense ve velkém a Googlu je to dlouhodobě srdečně jedno.

  2. jsem si říkal, že ti tenhle text kterej jsem našel v komentářích na jednom blogu určitě udělá radost:)
    „Otazka na autora co se tyce zabavneho cz/sk webu: jake plany jsou na monetizaci, nahodit adword/sklik? Priklad: Napr. kdyz bych prebral obrazky od nekoho jineho, z nejake page a nasadil na web, nevadi to nicemu? Tady se to autorstvi moc neresi, ale jen jestli to vubec jde rozjet zabavni web s obrazky, ktery jsem nachytal nekde jinde, popripade jaky styl vydelku pro takovou stranku je v planu? Diky za odpoved“

    Hele a už jsem tu potřetí za dva dny 🙂

    • Jo, podobné taškařice jsou na webtrhu nejmíň jednou týdně. Holt většina přemýšlí jak někoho oškubat, podvést, vydělat s minimem práce na něčí úkor – ať už z blbosti nebo úmyslně. Nějak na to reagovat je zhola marné, pomůže jedině pořádný průser nebo pokuta.

  3. Facebook jsem odzačátku věděl co je zač a jen jsem zíral na tu demenci všech lidí, nevím ale já nikdy neměl nutkání abych musel být na FB. Možná to je tím že v té době jsem se živil prodejem drog a všemožnou nelegální činností a tedy nebyl bych rád kdyby se klienti domlouvali na FB. Ale s tím už jsem dávno seknul. Nevím proč ale hážeš google do stejného pytle, google nemá a nikdy neměl zapotřebí něco takového dělat ! Asi vám nedochází jaké zisky se v googlu točí.. google jako jediný řekl státním orgánům které požadovali osobní informace o uživatlích, NE .. dále taky jejich ochrana osobních údajů ke úctyhodná, kdokoli jiný když zaklepe policie se rozklepe a řekne i to co neví, google ten ne.. ten vše prověřuje, zamítá a to velice důkladně.. Ale chápu že pokud autora tohoto článku někdo vydrbal, že je nasraný, ale vybíjet si to na těch dobrých je ubohost..

    • Ten „hodný“ Google se sám přiznal, že dodával osobní informace o uživatelích z EU americké NSA. Americké občany šmírovat podle US ústavy nesmí, ovšem s dodržováním předpisů v EU (přestože má evropská pobočka sídlo v Irsku) se Google nijak zvlášť nezalamuje. Slovy zaměstnanců Googlu k vývoji Chrome „Co jde sledovat, to se prostě sleduje…“ a ke službě Gmail „V dnešní době snad nikdo neočekává, že email je soukromý.“ Tvrdit, že Google má astronomické zisky a nepotřebuje porušovat pravidla je asi tak stejně logické jako u Babiše, kde už snad i největší naivka pochopil stav věci. Mimochodem rozdíl ve zdaněných a vyinkasovaných částkách za reklamu v ČR za rok 2015 byl tuším přes dvě miliardy, které Google přes další firmy vyvezl a zisk zdanil mimo ČR. Google má zajisté skvělé služby, ale stejně jako Facebook si za ně bere opravdu hodně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *