Jak je to s novými pravidly na Facebooku?

Především, nic až tak zásadního se nemění. Hlavní úprava se týká personalizace reklamy, což je akorát k tomu, aby vám FB mohl lépe lézt do soukromí. Dále se provedly jisté kosmetické změny nastavení soukromí, které má být údajně více přehledné – nicméně stále je to jednoduše zoufalství. Nově také může FB šmírovat chat, což už ovšem dávno dělá, teď to bude oficiálně.

Jak je to s nahraným obsahem? Prý bude majetkem FB?!

Aby nedošlo k omylu, veškerý nahraný obsah už je majetkem FB a vždy to tak bylo! Pouze se nad tím doposud nikdo nepozastavoval. Úplně stejně to dělají všechny ostatní sociální sítě s výjimkou 500px. Zneužívají svého postavení, úmyslně obchází autorský zákon a schovávají se za DMCA. Je to proto, že jim kradení obsahu ze strany uživatelů vyhovuje a přináší masivní návštěvnost – a tím pádem i velké zisky. I velmi střídmé odhady tvrdí, že jen FB způsobuje ročně autorům škody ve výši desítek miliard dolarů. To je například několikanásobek obratu všech fotobank dohromady!

Má vliv prohlášení na FB?

Ne, vložení jakéhokoliv prohlášení na FB vliv nemá! Je to hoax – vliv má jedině zrušení celého účtu! Pokud s podmínkami nesouhlasíte, pak prostě FB nepoužívejte. Anebo to dělejte chytře, pár tipů je dále v textu.

Mohu nahraný obsah z FB smazat?

Nahraný obsah smazat můžete, ale protože jste FB poskytli nezrušitelnou, nekonečnou a hlavně převoditelnou licenci úplně ke všemu, je vám to houby platné! FB může s vaším obsahem libovolně nakládat i po zrušení účtu nebo smazání obsahu.

Ale obsah se přece neprodává! Vážně?

Typická představa naivních uživatelů. Aby bylo jasno, s vašim soukromím a osobními údaji se kšeftuje už roky. A velice výnosně. A že se neprodávají fotky a videa? Pinterest už nahrané fotky prodává. Autorům samozřejmě nic neplatí a ani neřeší, zdali má vůbec obsah legálně – což obvykle nemá. Pobouření vzbudil i prodej fotek v CC licenci ze strany Flickr. Že by uživatelům konečně docvaklo, že CC licence znamená, že kdokoliv může jejich fotky komerčně využívat a jim nedá ani halíř? Budíček!

Jak používat FB a nevydat obsah?

Pro mnoho z online podnikatelů je samozřejmě FB denní chleba a nelze ho ignorovat. Ovšem s ohledem na krajně neetický (a v mnoha zemích i nezákonný) přístup FB je třeba použít podobně férový přístup. Fotky, videa i články zásadně nahrávejte jen jako odkaz. Pokud už musíte opravdu přímo nahrát fotky, pak jedině zmenšené (já používám širší stranu 650 pixelů), v nízké kvalitě (JPG 8-9 max.) a hlavně s výrazným vodoznakem, aby každého virálního zmetka přešla chuť krást. Video zásadně pouze linkujte z Vimeo nebo Youtube. Nepište delší texty, raději pište (mikro)blog a vložte odkaz.

Zdaleka nejde jen o Facebook!

Z výše uvedeného a odkazovaných článků by mělo být jasné, že se jedná o rozsáhlý a velmi nepříjemný obecný problém s přístupem korporací k autorským právům. Sociální sítě, Google a různé agregovací a virální weby vydělávají neskutečné cifry na kradení a šíření cizího obsahu. Pro všechny zúčastněné (kromě autorů samozřejmě) je to báječný byznys a bez velice tvrdého zásahu zvenčí bude fungovat dál. Podle mého názoru jsou miliardové pokuty pro Google či Facebook značně nepravděpodobné, protože už léta porušují celou hromadu zákonů a nic se neděje. Řeší se maximálně žabomyší spory o perexy z online novin, přitom celý problém je mnohem větší a složitější.

Příspěvek byl publikován v rubrice Autorská práva a jeho autorem je diginomad. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *