Jak Google (ne)manipuluje se SERP

Tajný algoritmus Google pro řazení výsledků je stále obestřen mnoha dohady. Mocný a údajně hodný Google uživatele milionkrát ujišťoval o tom, že s výsledky nijak nemanipuluje a samozřejmě nepoškozuje konkurenci. Že podobné řeči značně zavání lží je nasnadě. Algoritmus je tajný a tak nejde nijak jednoduše dokázat, že Google s výsledky manipuluje ve svůj prospěch. Ať již protekcí vlastních služeb nebo posouváním konkurence níž – nakonec to vyjde nastejno. Až donedávna jsem se tím nezabýval, ale čirou náhodou jsem narazil na učebnicovou ukázku manipulace se SERP.

calcite google serpZadal jsem do vyhledávání slovo calcite – nic dalšího, prostě úplně jednoduché hledání. Pozorný čtenář si jistě na screenu všiml, že 5. a 6. pozici obsadily odkazy na G+. To by v zásadě nevadilo, jenže na G+ je pouze odkaz (!) na původní zdroj, nikoliv vložená fotka nebo nějaký text kromě popisku o cca 10 slovech. Absolutně není důvod, aby se toto objevilo v SERP na top místech. Původní stránka odkazovaná přes G+ je mimochodem až na páté straně! Nějak jsem si nevšiml, že by snad Google zobrazoval výsledky z dalších sociálních sítí, včetně zcela nekomerčního Redditu. Ale pouhý odkaz z G+ už je důvodem na top pozice v SERP a okamžitou indexaci stránky, kterou jinak bez přidání do GWT i měsíce zcela ignoruje. Následné systematické testování potvrdilo, že se to děje i pro další fráze a G+ vytrvale obsazuje 1-2 pozice z top 10 .

V anonymním okně nebo přes Tor se samozřejmě výsledky diametrálně liší a G+ se v nich neobjeví. Takže se Google určitě bude hájit personalizací služeb. Opravdu nechápu, proč mi Google podsouvá odkaz na můj vlastní web z mé vlastní sítě G+, který jsem tam sám nahrál. Navíc když to všechno díky přihlášení ke Gmailu, Analytics a GWT dobře ví. Nějak si tak nejsem docela jistý, že se kapánek neupravují i další výsledky vyhledávání. V rámci obecného blaha a lepší UX, samozřejmě…

Příspěvek byl publikován v rubrice Online marketing a jeho autorem je diginomad. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *